خانه » معرفی کتاب هفت عادم مردمان موثر
معرفی کتاب

معرفی کتاب هفت عادم مردمان موثر

تحقیقات نشان داده است که ضمیر ناخودآگاه ما نقشی به‌مراتب پررنگ‌تر از دانایی ما در زندگی‌مان ایفا میکند . براین اساس احتمال دارد بخش اعظمی از رفتارها و به‌ویژه عادت‌های ما به زور و فارغ از دور اندیشی ما صورت گرفته‌اند .

آیا هیچ‌گاه به‌این تاءمل کرده‌اید که در صورتیکه در فصل بهار و فصل‌تابستان محصولی نکارید و حفظ نکنید , چقدر خنده‌دار است که در فصل‌پاییز و فصل زمستان بخواهید به آرزو برداشت متاع , پرسرعت و باشتاب عمل نمایید تا ممکن است به سود برسید؟ کشت‌وکار نظام ارگانیک خودش را داراست . بایستی بهای آن را بپردازید و فرایندش را دنبال نمائید . هیچ‌وقت شیوه میان‌بری وجود نداشته و ندارد . مدام آن چیزی را درو می کنید که میکارید .

آدم دو تعیین داراست : میتواند معاش ناآگاهانه را ادامه دهد و فارغ از این که تلاشی در جهت رمزگشایی از عادت‌ها و رفتارهای ناخودآگاهش بکند , مسیر زندگی‌اش را پیش برود تا به اتمام برسد . یا این که این‌که قادر است مسیر خودآگاهی را تعیین نماید . در این‌صورت می بایست بکوشد تا سوییچ ضمیر ناخودآگاهش را که بخش اعظمی از عادت‌ها و رفتارهایش از آن نشات می گیرند , پیدا نماید . مسیری که چندان هموار نیست و به‌خاطرش می بایست بهای متعددی بپردازد .

کتاب هفت عادت مردم موثر/7 habits of highly effective people

خلق منفعلانه این است که روی چیزهایی تمرکز کنیم که بر آن کنترلی نداریم ; مانند گرانی و تورم و حالت نامساعد معاش . برای اشخاص منفعل , مدام چیزهایی برای غرزدن و نالیدن پیدا می گردد . قابلیت و امکان ندارد معاش همواره بر وفق منظور ما پیش برود . پس فرق انسان‌های مؤثر و غالب با اشخاص ناموفق و ناکام چیست؟

خلاصه کتاب
کتاب هفت عادت مردم مؤثر , نوشته‌ای براق از استفان کاوی است که در زمان سالیان روشن‌کننده‌ی ذهن و روح و روان میلیون‌ها آدم و الهام‌بخش آن‌ها بوده است . این کتاب مشتمل بر درس‌هایی قوی برای تغییراتی فردی و درونی است . درس‌هایی که استفان کاوی بر پایه‌ی صداقت و انصاف و انسانیت و با امداد جزء‌جزء‌کردن و تحلیلِ مردمِ واقعاً پیروز در عالم ساخته است . وی نوشتن این کتاب را پس از ۲۰ سال کسب تجربه و علم در باب روانشاسی و فلسفه‌ی آن و علم ها رفتاری نوشت .

خرید کتاب با کد تخفیف zoomit
او‌لین باری که کتاب ۷ عادت مردم مؤثر در سال ۱۹۸۹ منتشر شد , بیشتراز ۱۵ میلیون ورژن از آن به فروش رسید . استفان کاوی با نگاهی منتقدانه بر چیزی که در بیشتر کتاب‌های خودیاری امروزی به عنوان اخلاقیات شخصیت یا این که Personality ethic می‌بیند , معتقد است به‌جای اخلاقیات فردی بایستی اخلاقیات خط مش را مدنظر قرار بخشید . به یقین او اخلاقیات روش چیزی است که بر پایه‌ی اصول دائمی و جهانی انسانی سازه گذارده شده‌است . بنیادین درونی و خیالی زیرا صداقت و درستکاری که در همه‌جای دنیا بین انسان‌ها یکسان است . ولی اخلاقیات شخصیت تکنیک‌های سطحی و کم‌عمقی در خارج از شخص می‌باشند که اصول بنیادینی ندارند . ممکن است این تکنیک‌ها اثر کوتاه مدتی نیز داشته باشند , البته درنهایت آدم را به موفقیت نمی‌رسانند . چرا‌که در آنان توجهی به اصول بنیادی نشده و به چیزی بیرون از آدم دیده دوخته است .

مقاله‌های دارای ارتباط :
چه گونه می‌توان عادت‌های تندرست را رویش داد؟
معرفی کتاب عادت‌های اتمی اثر جیمز کلیر
عادت‌ها مدام نقش پررنگی در رفتارهای روزانه‌ی اشخاص دارا هستند . اکثری از این عادت‌ها الگوهای کهنه‌ی کهن می‌باشند که اکثر اوقات از وجودشان در ضمیر درونی دوراندیشی نداریم . استفان کاوی چه بسا برد و ناکامی را نوعی عادت میداند و اعتقاد دارد که موفقیت و شادمانی حقیقی وواقعی در گرو به‌کاربردن الگوهای بی نقص و با اهمیت است . وی این نوید را میدهد که الگوهای کهن و غیرمؤثری که ما در اکنون زندگی‌کردنشان هستیم , شکست‌ناپذیر نیستند . مسلماً به‌شرطی می‌توان الگوهای جدید را به‌کار پیروزی که درونی و جزئی از اصول معاش بشوند .

استیون کاوی در حین ۲۵ سال از زندگی‌اش که با اشخاص بخش اعظمی ملاقات و در باب پرورش شخصی تحقیق نموده است , دریافته که موفقیت بیرونی اشخاص , چندان ارتباطی با هم اکنون خوش درونی آنان ندارد . احتمال دارد کسانی که به‌ظاهر دوچندان برنده به‌نظر می‌رسند , در داخل از شرایط معاش و خانواده و شغلشان رضایتی درونی نداشته باشند .

تالیف کننده در کتابش مارا با هفت عادت دارای اهمیت و بنیادی آشنا مینماید . عادت‌هایی که برای داشتن احساس رضایتمندی درونی و موفقیت حقیقی وواقعی واجب میباشند . استفان کاوی ابتدا بنیادی را که قانون ها فضای سبز نامیده است , به مخاطب می آموزد . آن‌گاه روش درونی‌کردن و رویش و به‌کارگیری این عادت‌ها را یاد میدهد . وی بنیادین را یاد میدهد که برای تمام اشخاص مطلوب است . چه افرادی که رژیم غذایی لاغری می گیرند , ولی بارها در اجرایش ناکامی می‌خورند و چه کسانی که به هدف‌های حرفه‌ای خودشان رسیده‌اند و از خارج فراوان غالب چشم میگردند , ولی دریافته‌اند که این‌همه را به بهای ازدست‌دادن معاش فردی و خانوادگی‌شان به‌دست آورده‌اند .

البته برای این‌که با هر یک از این هفت عادت به‌طور اجمالی آشنا گردید , به‌طور خلاصه درباره ی هرکدام , توضیحاتی آورده‌ شده‌است .

عادت نخستین این است که کنش‌گرا باشید . کنشگرایی بدین مضمون‌ است که همواره به کاری تصور کنید که از دستتان برمی‌آید و روی آن در اختیار گرفتن دارید . برخلاف خلق و خوی واکنشی که همیشه درحال ایرادگرفتن از موقعیت بد و تمرکز بر چیزهایی است که بر آنها کنترلی ندارد . در شرایط کنش‌گرا باری از مسئولیت و کارایی بر دوش شخص کنش‌گر قرار می گیرد . به این دلیل که از خودش میپرسد : شایسته ترین کاری که میتوانم انجام بدهم چیست؟ وی نمی‌گوید : چه مقررات بدی که اذن نمی‌دهند اینجانب هیچ‌کاری انجام بدهم! بر اثر تولید چنین مسئولیت بزرگی است که بخش اعظم اشخاص , انجام کاری را که دوست دارا‌هستند , رها می‌نمایند و اخلاق و رفتار کنش‌گرایانه را گزینش نمی کنند . کنش‌گرا بودن به‌معنی قبول مسئولیت صددرصد رفتارهای خویش است .

عادت دوم می گوید پیش از این که هرکاری را آغاز نمائید , پایانش را درنظر بگیرید . این مسئله در قالب سوالی اصلی روشن می شود که فرض فرمائید می بایست در مراسم ختم خودتان از خودتان بپرسید . شما از خودتان می‌پرسید که در زمینه‌ی خودم چه حرفی دارم؟ مثلاً دوست دارید بگویید بابا یا این که مامان خیر و خوبی بودید؟ حال به امروزتان نگاه فرمائید و مشاهده کنید آیا کارهایی که میکنید به جهت آن سخن در زمینه‌ی ‌خودتان می‌باشد یا این که خیر؟

عادت سوم این است او‌لین امور را اولیه انجام بدهید . این به‌معنای اولویت‌‌بندی امور و رسیدگی صحیح به شغل های در حق تقدم است . مثلاً شما میدانید که ارزش‌های زندگی‌تان خانواده و تن درستی میباشند . پس می بایست برای این مساله زمان بیشتری صرف فرمائید . ولی به‌جای آن ممکن است بیشتر تلویزیون ملاحظه کنید . کاری که قسمتی از ارزش‌های زندگی‌تان نیست . اینجا مسافت و رخنه‌ در بین کلام و کار اشخاص , معین می شود .

کتاب هفت عادت مردم موثر/7 habits of highly effective people

عادت چهارم در مورد معامله‌ی پیروزی موفقیت است . استفاون کاوی می گوید همواره امور را به‌صورتی انجام دهید که نیز شما موفق باشید نیز طرف در مقابلتان . به کمک‌کردن به دیگرافراد نیز تصور کنید و تنها پی عمل خویش نباشید . این تفکر صحیح نیست که برای بردن شما بایستی کسی بازنده باشد . این صرفا منحصر به فرد مسابقات ورزشی و غیره است و در معاش حقیقی وواقعی جایی ندارد .

عادت پنجم چیزی است که هر روز با آن سرگرم می باشید و آن این است که ابتدا همت فرمائید دیگرافراد را فهم و شعور فرمائید و بعد دانا گردید . برای اشخاص دارای اهمیت است که سرویس شما , چه ارزشی برایشان دارااست . این اهمیت ندارد که شما چقدر وقت صرف آن عمل کرده‌اید .

عادت ششم مرتبط با مفهومی به‌نام سینرژی است که از همیاری به وجود میاید . این عادت میگوید همواره این فرمان را در لحاظ بگیرید که مجموع از توده اجزا بزرگ‌تر است . به‌عنوان نمونه زمانی شما از شانه‌های همکارتان بالا بروید , میتوانید تمام سیب‌های یک درخت را بچینید . همواره دنبال فرصتی برای همیاری و جذب همکار باشید .

به‌عنوان آخری و هفتمی عادت , با عبارت اره را تیز نمائید روبه‌رو می‌شویم . اکثر زمان ها ما برای شغل های بنیادین و زیربنایی نظیر چند دفعه ورزش در هفته یا این که مسواک‌زدن هر شب یا این که تیزکردن اره پیش از برش دادن درخت , وقت صرف نمی‌کنیم . درحالی‌که برای داشتن معاش موفقیت‌آمیز و فارغ از نگرانی , این زیرساخت‌ها اضطراری میباشند . به‌عنوان یک شخص غالب , بایستی عادت کنیم برای این جور شغل های بنیادین وقت بگذاریم .

مطالعه‌ی کتاب ۷ عادت مردم مؤثر برای تمام اشخاص جامعه از هر قشری اثر گذار و مطلوب است و به اشخاص امداد می نماید تا در اختیار گرفتن زندگی‌شان را به‌دست بگیرند . این کتاب مرحله عمیق‌تر و تازه‌تری از فکر و بینش و فهم و شعور را به مخاطب خویش کادو می نماید که در اثر آن , شخص به دنیای آکنده‌از تغییر‌و تحول و تازه‌ای در معاش پا می گذارد .

نوشته های مشابه

چرا ثروتمندان ثروتمند تر می شوند ؟

مدیر جوان

معرفی کتاب تجارت جنگ است

مدیر جوان

کتاب از خوب به عالی و معرفی نویسنده آن

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید