خانه » هوش مصنوعی به یاری کسب و کار ها می‌آید
کسب و کار

هوش مصنوعی به یاری کسب و کار ها می‌آید

هوش مصنوعی به یاری کسب و کار ها می‌آید

با بسط و پیشرفت روز‌افزون هوش مصنوعی , رهبران کسب‌و‌کار باید خویش را برای تطبیق محیط کار با این فناوری فراهم نمایند .

با توجه به کاربرد فزاینده‌ی هوش مصنوعی در محیط کار و زندگی روزمره , این فناوری به اساس کار و زندگی افراد تبدیل خواهد شد . نگرانی‌های زیادی بر سر این تغییر وجود دارد . طبق پژوهش دانشجویان دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد روی ۵۷۰۰ نفر , ۵۲ درصد از این مجموعه معتقدند شرکت‌ها در سه سال آینده تعداد کارمندان خود را کاهش می دهند .

پیشرفت هوش مصنوعی , چالش‌های جدید و منحصر‌به‌فردی را برای رهبران کسب‌وکار به‌دنبال خواهد داشت . این اشخاص می بایست عملکرد مالی خویش را بهبود دهند و هم‌زمان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را روی استخدام , آموزش نیروی کار و فناوری‌های لازم برای بهره‌وری و رشد شرکت انجام دهند . اهداف رقابتی شرکت‌ها به سمت تصمیم‌های دشوار و گاهی دردناک خواهند رفت .

از طرفی طبق پژوهشی تجربی در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT – IBM Watson , دیدگاه‌های جدیدی در باب تغییرات کار در مواجهه با AI به دست آمده است . با بررسی این یافته‌ها می‌توان نقشه‌ی راهی برای تطبیق رهبرها با مدیر کار و تخصیص مجدد سرمایه و همچنین افزایش سود و بهره‌وری تشکیل داد .

هوش مصنوعی , فناوری جدیدی است که با پیش‌بینی نیازهای آتی , توصیه‌های لازم را برای کاربران ارائه می نماید . برای مثال قابلیت منحصر‌به فرد هوش مصنوعی برای رهبران کسب‌وکار , افزایش بهره‌وری کارمندان ازطریق انجام وظایف مدیریت , توصیه‌های قیمتی گذاری بهتر به فروشنده‌ها , طراحی استخدام و بسیاری از موردها دیگر است .

هوش مصنوعی و مشاغل

راه‌حل نخستین : تخصیص مجدد منابع سرمایه

هوش مصنوعی ازطریق متعادل‌سازی و بازسازی اشتغال , محیط کار را متحول می‌کند . تیم پژوهشی آزمایشگاه هوش تصنعی MIT – IBM Watson با استفاده از هوش مصنوعی و روش‌های یادگیری ماشین به تحلیل ۱۷۰ میلیون جایگاه شغلی آنلاین بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ پرداختند . طبق این بررسی , با اینکه مشاغل به آهستگی و در طول سال‌ها و حتی ده‌ها سال تغییر کردند , وظایف با سرعت بیشتری متحول شدند .

شغل ها , مجموعه‌ای از وظایف هستند . کارمندان با استخدام در صنایع و حرفه‌های متعدد , کارهایی را برای افزایش ارزش انجام می دهند . با پیشرفت فناوری , هوش مصنوعی و یادگیری ماشین , برخی از وظایف موجود را جایگزین میکنند . اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند صرفا ۲/۵ درصد از مشاغل , شامل نسبت بالایی از وظایف متناسب با یادگیری ماشین میباشند . از این جایگاه‌ها می‌توان به راهنما , دستیار مهمان‌سرا و دریافت‌کنند‌ی بلیط اشاره کرد که وظایف اصلی این مشاغل , بررسی هویت و اجازه به ورود افراد معتبر به مکانی خاص است .

 

هنوز هم انسان‌ها اغلب وظایف مثل لوله‌کشی , برقکاری , نجاری یا طراحی و تحلیل دانش صنعتی را به خوبی انجام می دهند . از طرفی وظایف جدیدی هم ظهور می‌نمایند که نیازمند مهارت‌های تازه می باشند . رهبران کسب‌وکار نیز باید با دقت به همین تغییر و تحولات , منابع و سرمایه‌ها را تخصیص دهند . تطبیق گسترده‌ی هوش مصنوعی می تواند مستلزم افزایش پژوهش و هزینه‌های توسعه باشد . آموزش و کسب مهارت مجدد کارمندان و کارگران می‌تواند به‌معنی حذف موقتی آن‌ها از برخی فعالیت‌های درآمدزا باشد .

در سطح وسیع‌تر , حقوق و دیگر شکل‌های پاداش کارمندان , ارزش تغییر وظایف را در نمودار سازمانی منعکس میکنند . طبق پژوهش‌ها , با کاهش هزینه‌ی برخی وظایف و انجام آن‌ها توسط هوش مصنوعی , کارمندان می‌توانند روی وظایف باقی‌مانده متمرکز شوند . این وظایف نیازمند زمینه‌سازی مهارت و دیدگاه ذهنی می باشند . کاری که هوش مصنوعی در آن مهارت کافی را ندارد .

مثلا بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ در کسب‌وکارها و مشاغل پردرآمد , دستمزد وظایفی که به دانش صنعتی نیاز دارند به‌طور میانگین بیشتراز ۶۰۰۰ دلار افزایش یافته است . در مقابل , دستمزد میانگین بخش تولید و ساخت و ساز در به عبارتی دوره بیش از ۵۰۰۰ دلار کاهش یافته است . با اعتنا به تحولاتی که هوش تصنعی در محیط عمل تولید می‌نماید , رهبران کسب و کاری که زودتر نسبت به تطبیق با فناوری نو مبادرت کرده‌اند از دیگر افراد سبقت خواهند گرفت .

 محیط کار

راه حل دوم : سرمایه‌گذاری روی آموزش نیروی کار

شرکت‌های مدرن نه‌تنها برای تحویل بها سهام‌دار بلکه برای تأثیر مثبت بر ذینفعانی نظیر مشتری‌ها , تأمین‌کنندگان , انجمن‌ها و کارکنان , مسئول می‌باشند . علاوه بر این , سرمایه‌گذاری روی استعداد و ذینفعان دیگر یک کدام از مورد ها واجب چهت نیل به نتیجه ها بلندمدت مالی است . راهبردهای تازه Business Roundtable درباره ی آنالیز سازمانی , بر تعهد سازمان‌ها برای پشتیبانی از پرسنل ازطریق یادگرفتن تأکید می‌نمایند که به توسعه‌ی مهارت‌های تازه در دنیای روبه تغییر تحول امداد می‌نمایند .

شغل ها باید تا سه سال آتی با هوش مصنوعی تطبیق پیدا نمایند

به گزارش پژوهش مؤسسه‌ی IBM راجع‌به قیمت کسب‌وکار , به دلیل ترقی هوش تصنعی در حین سه سال آتی , میلیون‌ها کارمند نیاز به آموزش‌ها و کسب‌ مهارت‌های تازه پیدا می نمایند . آموزش‌های فنی نیز یکی‌از مؤلفه‌های مورد نیاز خواهد بود . با ارتقا نیاز وظیفه‌های به مهارت‌ها و دیدگاه‌های فرضی و ارتقاء ارزش‌های انسانی , مدیران اجرایی می بایست کارکنان خویش را برای بسط و رویش مهارت‌هایی نظیر قضاوت , خلاقیت و بضاعت و توان رابطه مؤثر مهیا نمایند . رهبران کسب‌و‌کار ازطریق چنین اقداماتی می توانند به کارمند خویش در گذار به ماشین‌های هوشمند و تحولات وظیفه های یاری نمایند .

هوش مصنوعی و کسب و کار

راه‌حل سوم : آموزش برای آینده

با توسعه‌ی هوش مصنوعی در کسب‌وکارها و صنایع , نوآوران و رهبران کسب‌وکار نه‌تنها باید مفاهیم فرایند کسب‌و‌کار را درک کنند بلکه باید از آثار اجتماعی آن هم آگاه باشند . مدیران اجرایی علاوه بر سرمایه‌گذاری در کسب مهارت مجدد در سازمان‌ها , باید همراه‌با سیاست‌گذارها و دیگر ذینفعان عمومی و خصوصی , از آموزش‌های شغلی حمایت کنند و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و مهارت مجدد برای تمام کارکنان را تشویق نمایند .

طبق پژوهش‌ها , فناوری می تواند تأثیر زیادی بر پتانسیل کسب درآمد و تقاضای کارمندان متسوط داشته باشد و بر قشر متوسط فشار وارد نماید . به ازای هر پنج وظیفه‌ای که به مشاغل متوسط واگذار می گردد چهار وظیفه به مشاغل کم درآمد و یک وظیفه به شغل پردرآمد منتقل می‌شود . درنتیجه , دستمزدهای لایه‌ی پردرآمد و کم‌درآمد نسبت به لایه‌ی متوسط با سرعت بیشتری ارتقاء مییابند .

مدل‌های جدید آموزش و مسیرهای یادگیری مستمر هم می توانند به حل شکاف مهارتی کمک نمایند . برای مثال به اشخاص طبقه‌ی میانگین و همینطور دانشجوها و مجموعه‌ی وسیعی از کارمندان با مشغل میانگین , فرصت‌های مهارتی بر پایه ی استدعا داده شود . در نهایت , راه‌حل کلیدی , سرمایه‌گذاری بر تمامی مقاطع فراگیری از جمله دانش گاه , فرا گرفتن آنلاین , دوره‌های کارآموزی یا این که برنامه‌هایی مانند P – TECH است که برای آماده‌سازی دانش‌آموزان متوسطه برای شغل ها تخصصی مثل محاسبات ابری و امنیت سایبری آماده شده‌است .

صرف‌نظر از اینکه کارکنان مهارت‌های جدیدی کسب نمایند یا رهبران کسب‌و‌کار در امر کلیه چیز از تخصیص منابع تا یادگرفتن نیروی کار تجدید حیث نمایند , گذار اصولی اقتصادی کار ساده‌ای نخواهد بود . ولی در‌صورتی‌که که هوش مصنوعی بتواند وعده‌ی بهبود عمل و استانداردهای زندگی را محقق کند , رهبران ارشد می بایست خویش را برای چالش‌های پیش رو مهیا نمایند .

نوشته های مشابه

تولید لوازم خانگی متوقف خواهد شد

امیر مرادی

نقش اتاق بازرگانی در سپرده گذاری ها چیست؟

امیر مرادی

در دوران بحران به سلامت روانی کارمندان توجه نمایید

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید