خانه » نقش اتاق بازرگانی در سپرده گذاری ها چیست؟
کسب و کار

نقش اتاق بازرگانی در سپرده گذاری ها چیست؟

نقش اتاق بازرگانی در سپرده گذاری ها چیست؟

نقش مهم اتاق بازرگانی در اکوسیستم استارت‌آپی ایران , جذب سرمایه است . در زمینه ی سرمایه‌گذاران فعلی اکوسیستم , یک سری نکته را می‌توان مطرح کرد ; ابتدا این که بعضی از سرمایه‌گذاران این بخش , سرمایه‌گذارهای شبه‌دولتی می باشند که اگرچه در ظاهر دولتی به‌نظر نمی‌آیند , البته شرکت‌های اقماری دولتی بوده که در صورت سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها , عمدتا درصد سهام قابل‌توجهی از سهام استارت‌آپ‌ها را اخذ می‌نمایند . در فیض صاحبان با اهمیت استارت‌آپ‌ها که بیزینس مذکور مبنی بر راهکار آن‌ها صورت گرفته است , به نوعی محوریت خویش را در کسب‌وکارشان از دست میدهند .
همینطور این سرمایه‌گذاران شبه‌دولتی , تفکر دولتی خویش را هم به ساختار استارت‌آپ وارد مینمایند و حتی‌در مواردی , سبب ساز به شکست این کسب‌وکارها نیز می شوند , چراکه آن ها مفهوم تحول دیجیتال را به طور کامل درک نکرده و با مدل‌های کسب وکار‌ امروزی و سبک کاری استارت‌آپ‌ها آشنا نیستند . بدین ترتیب تلاش می کنند افکار سنتی و غیرچابک خود را به سیستم‌های استارت‌آپی وارد نمایند و در‌این‌صورت‌ به چابکی استارت‌آپ‌ها صدمه می‌زنند .

سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و نقش اتاق بازرگانی

سرمایه گذاران در استارتاپ!

نوع دیگر سرمایه‌گذاران استارت‌آپ‌ها , صندوق‌های خطرپذیر می‌باشند که یا روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند یا این که به آن ها وام ها ارائه می‌دهند اما در عمل یا استارت‌آپ را خریداری مینمایند یا این که ریسک واقعی آن را قبول نمی‌کنند . این مسائل درحالی است که بیش تر از ۹۰درصد از ایده‌های استارت‌آپی در سطح جهان باعث به شکست میگردند . این صندوق‌های خطرپذیر , با نپذیرفتن ریسک استارت‌آپ‌ها , عملا به صاحبان آنها آسیب وارد می نمایند .
به‌نظر میرسد در فرآیند جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها باید به‌دنبال راه‌حل سومی باشیم ;

درحال‌حاضر پیشکسوتان کارآفرینی از بخش سنتی کسب‌وکارها که محصولات‌شان مطابق با تکنولوژی روز نبوده و گاه با کسادی بازار مواجه هستند , گزینه‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها به‌شمار میروند .
این کارآفرینان قدیمی چون کسب‌وکارشان رونق سابق را ندارد , سرمایه‌های خود را به حوزه‌هایی چون بازار مسکن , بازار طلا جواهرات و جواهر و . . . برده‌اند .
به‌نظر می‎رسد این مجموعه بهترین مورد برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها محسوب میشوند .

زیرا چنین اشخاصی پیش از این مسیر کارآفرینی را طی کرده‌اند ; بدین ترتیب معنا و مضمون‌ ریسک‌پذیری و باخت را میدانند و وضعیت صاحبان ایده و بنیان‌گذاران استارت‌آپی را هضم می نمایند . آنان همینطور درک درستی از شرایط فعلی مملکت داشته و در صورت ناکامی استارت‌آپ‌ها , نه تنها قابلیت تامین سرمایه موردنیاز آنها را دارند بلکه به‌واسطه سال‌ها حضور در بازار و اعتباری که کسب کرده‌اند , تسهیلات دیگری را که به پشتوانه ارزش‌های معنوی بیزینس‌شان به‌دست آورده‌اند هم به استارت‌آپ‌ها تزریق می‌نمایند و در نتیجه می توانند شرکای تجاری خوبی باشند .

نقش اتاق بازرگانی در استارتاپ

البته ازآنجاکه هنوز فضای استارت‌آپی و معنای استارت‌آپ‌ها برای این جور از سرمایه‌داران به خوبی مشخص و روشن نیست , در این میان نقش اتاق بازرگانی پررنگ‌ است ; بدین صورت که اتاق می‌تواند در جایگاه یک واسطه عمل کرده و با تشکیل مداوم جلسات B۲B , این امکان را برای جوانان مهیا نماید که طرح‌های خود را ارائه دهند و کارآفرینان پیشکسوت کشور هم مخاطب ارائه‌ها قرار گرفته و با دقت به صنعتی که در آن عمل می کنند , این طرح‌ها را انتخاب کرده و روی آنها سرمایه‌گذاری نمایند و شرکت‌های مشترک را تشکیل بدهند .

چنین اقداماتی در میان اعضای اتاق بازرگانی مسبوق به سابقه است و نمونه‌های موفقی دراین مورد داریم . مثل علیرضا کلاهی و پدرام سلطانی که چنین کاری را انجام داده‌اند و نتایج مثبتی نیز اخذ کرده‌اند . پدارم سلطانی از آن دست اشخاصی است که پیش کسوت فعالیت در حوزه کشاورزی , به اتاق آمد و با دعوت کردن از استارت‌آپ‌ها و برگزاری یک جشنواره , روی استارت‌آپ‌های برتر حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد یا علیرضا کلاهی هم الان در هیات‌مدیره چند استارت‌آپ کشور حضور دارد و در‌این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است .

مثال هایی برای استارتاپ های موفق!

در واقع چنین کسانی با درک تجاری صحیح و شناختی که نسبت به بازار کشور‌ایران دارند , به استارت‌آپ‌ها مشاوره داده و به آنها کمک می کنند ; چون پول به تنهایی کمک‌کننده نیست , بلکه ارزش دیدگاه , روش و تجربه یک سرمایه‌گذار از سرمایه‌ای که تزریق مینماید , فراوان مهم‌تر است .
اما معاونت کسب‌وکارهای اتاق هم در این باره وارداتی و با برگزاری جلسات B۲B , قابلیت حضور استارت‌آپ‌ها را در اتاق آماده نموده است تا بتوانند کسب‌وکار یا این که ایده‌های خویش را به صاحبان سرمایه معرفی نمایند . البته به‌نظر اینجانب این کفاف نمی دهد , بلکه بایستی در اتاق بازرگانی یک دپارتمان یا این که بخش‌خاصی تعریف شود که متولی مشخصی داشته باشد . با وجود چنین چکیده , استارت‌آپ‌ها می توانند طرح‌ها و ایده‌های خویش را بدین بخش ارائه کرده و خواهش سرمایه بکنند . انجام چنین اقدامی را در معاونت علمی ریاست‌جمهوری می بینیم .

بعد از اینکه طرح‌ها و ایده‌ها به این بخش در اتاق بازرگانی تحویل داده شد , این طرح‌های استارت‌آپی یا تولیدی که برای رشد خود به سرمایه نیاز دارند , بررسی شده و به سرمایه‌گذاران ارائه شوند تا سرمایه‌دار با فردی که به سرمایه نیاز دارد , مرتبط شود . به‌نظر می‎رسد برای جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی و تزریق این سرمایه‌ها به اکوسیستم استارت‌آپی کشور ,

چنین اقدامی بسیار موءثر خواهد بود و اتاق بازرگانی به‌عنوان جایگاه اشخاص دارنده سرمایه , نقش پررنگی در این زمینه خواهد داشت . براین اساس درحال‌حاضر , بهترین سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ‌ها , کارآفرینان پیشکسوت و صنعتگران می‌باشند و اتاق بازرگانی قادر است این عمل را در راستای فعالیت‌هایش قرار داده و برای تحقق آن تلاش نماید .

نوشته های مشابه

چرا استارت آپ ها در بورس ایران وارد شده اند؟

مدیر جوان

تولید لوازم خانگی متوقف خواهد شد

مدیر جوان

نکاتی راجع‌به موفقیت در کار

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید