طوفان مغزی
خانه » در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟
کسب و کار

در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟

در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟

در اوضاع‌واحوال دنیاگیری کرونا , ایده‌پردازی، طوفان مغزی  و گردهمایی افراد دشوارتر شده‌است ; البته می‌توان با برخی شیوه‌ها و اعمال تغییرات از ایده‌ی اشخاص جدید استفاده نمود .

در عصر کووید ۱۹ , از یک سو پرسنل دیگر در اتاق‌های یکسان کار نمیکنند و از طرف دیگر به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با همکارانشان نیاز دارند . خوشبختانه چه بسا درصورت دورکاری نیز روش‌های زیادی برای حل بهینه‌ی مسائل موجود است .

دسترسی گسترده

زمانی با افراد دیگری چهت نیل به راه‌حلی جدید همیاری می کنید , در درجه‌ی اول بایستی از اطلاعات یکدیگر به کارگیری فرمایید . در چنین وضعیتی , توصیف مسئله میتواند سرنخی برای دسترسی به حافظه و بازیابی اطلاعات مرتبط باشد . انتخاب اشخاص شرکت‌کننده در فرایند طوفان‌ مغزی هم امری مهم است . قبل از دنیاگیری کرونا , در بسیاری از سازمان‌ها امکان برپایی گردهمایی‌های گسترده به‌دلیل زمان‌بندی‌ها یا وضعیت مکانی متفاوت وجود نداشت و ازآنجاکه پیش‌فرض ذهنی بسیاری از اشخاص حضور در جلسات حضوری است , بسیاری از اشخاص نمی‌توانستند از راه دور در مراحل ایده‌پردازی شرکت‌ نمایند . جلسات ترکیبی نیمه‌حضوری و نیمه‌آنلاین نیز اغلب تایم ها تجربه‌ی مناسبی نیستند .

طوفان مغزی

یکی از مزایای فعالیت از راه دور , قابلیت و امکان جلسه گروه گسترده‌تری از افراد است ; ولی این کار را می بایست با دقت انجام داد . به عنوان مثال , فقط گردهمایی را با فهرستی از اشخاص دلخواه در جلسه‌ی طوفان مغزی آغاز نکنید ; بلکه به‌دنبال نقش‌ها و تخصص‌های مورد نیاز باشید و آن‌گاه , افراد منطبق با توصیف مسئله را پیدا نمائید . از همکاران خویش بخواهید افراد مربوط به تخصص مدنظر را به شما معرفی نمایند . بد‌ین‌ترتیب , میتوانید مطمئن گردید گروهتان ترکیبی از سابقه‌ها و تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلف برای حل قضیه است .

 در طوفان مغزی از دشواری‌های زمان‌بندی استفاده نمایید

در وضعیت دورکاری , به‌سختی می‌توان زمان مناسبی برای جلسات تهیه کرد ; به‌خصوص در صورتی منطقه‌ی زمانی کارمندان متفاوت باشد . اما برای طوفان مغزی , کمی آسان‌تر است ; چون برای این فعالیت لزوما به آماده‌سازی شایسته ترین ایده‌ها نیازی نیست . طبق نظریه‌ی تفکر گروهی , اگر افراد به‌تنهایی عمل نمایند , در فرایند ایده‌یابی تفکر متفاوتی درمقایسه‌با سایر خواهند داشت ; البته وقتی گروهی برای ایجاد ایده‌ دورهم جمع بشوند , غالبا شبیه به‌هم فکر می‌کنند و به نتایج همگرا و مشترکی خواهند رسید .

روند طوفان مغزی را با ایده‌یابی فردی آغاز نمائید یا این که از افراد بخواهید در گروه‌های کوچک درباره‌ی احتمالات فکر نمایند . صرفا مسئله‌ای که بایستی از آن اجتناب کرد , واگذارنکردن وظیفه های خویش به دیگری است ; به‌همین‌دلیل , بایستی مطمئن گردید تمام اشخاص از مجال یکسانی برای شرکت کردن و حل زمینه برخوردار هستند . برای این کار حتمی است از گروه‌های کوچک بخواهید ایده‌های خویش را به سند تبدیل نمایند . اعضای تیم هم می بایست ذهن ها اولیه‌ی خویش را برایتان ارسال نمایند تا قبل از بحث , آن‌ها را تجزیه‌و تحلیل نمایید .

 

بعد از مرحله‌ی نخستین , راه‌حل‌های به‌دست‌آمده را عده و آن‌ها را برای تجزیه‌ی بیشتر به گروه‌ها ارسال فرمائید . سندی مشترک از ایده‌های نخستین بسازید که تمام اشخاص بتوانند آن را بازنویسی نمایند و از آنان دعوت نمایید طرح‌های پیشنهادی اول را توسعه دهند . بعد از مرور مجموعه‌ی ایده‌ها , ممکن است از شخصی که در گروه حضور ندارد , ایده‌ها و طرح‌های مناسبی مشاهده کنید . یک کدام از مزایای این روش در حین زمان , فراهم‌کردن قابلیت و امکان شرکت کردن با اشخاص جدیدی است که میتوانند دیدگاه‌های ارزشمندی برای حل مسائل ارائه دهند . آنگاه می توانید کل مجموعه را در وقتی مناسب گردهم بیاورید تا در باب بهترین ایده‌ها بحث کنید و روی ایده‌ها به‌توافق برسید .

روی یک قضیه تمرکز نمائید

طبق بخش اعظمی از پژوهش‌ها , هرچه از نگاه هنگامی یا این که فضایی یا این که اجتماعی از چیزی مسافت بگیرید , نگرش انتزاعی‌تری به آن پیدا خواهید کرد . بدین ذهنیت نظریه‌ی دگرتعبیری گفته می‌گردد . در فعالیت از راه و روش به دور , زمانی ازنظر فیزیکی با مجموعه‌ی مشکلات مسافت داشته باشید , نگرش انتزاعی‌تری به آنها پیدا می کنید .

احتمال دارد دیدگاه انتزاعی از نگاه اول مطلوب به‌نظر رسد . اگر کار را با دیدی کلی از زمینه آغاز فرمائید , میتوانید نکات بیشتری به‌یاد بیاورید . انتزاع می تواند به مقایسه‌ها و دیدگاه‌های بهتر منجر شود ; البته در این روش , ممکن است هرچه بیشتر از واقعیت دور گردید , احتمال شکستتان نیز بیشتر شود ; به‌همین‌دلیل , ایده‌پردازی برای بعضی افراد عمل دشواری است .

طو
گروهی از استادان دانش کده تگزاس برای برنامه‌ریزی ترم آینده در وضعیت دنیاگیری کووید ۱۹ , به دیدگاه‌هایی در زمینه ی طوفان مغزی از راه دور رسیده‌اند . در هفته‌های قبل , آن ها به سناریویی معلوم برای مخلوط کلاس‌های حضوری و آنلاین و هم معیارهایی مانند حداکثر اشغال کلاس‌ها و استعمال از ماسک‌های پارچه‌ای برای کارکنان و دانشجویان و کارکنان دیگر دست یافته‌اند .

هر هفته بیش تر از ۲۵۰ نفر درباره‌ی نمایش یادشده نظر می دهند و به مشکلات احتمالی آن اشاره می‌نمایند ; بنابراین , تعجب‌آور نیست در شرایطی‌که سناریو آموزشی دانشگاه با تغییراتی همراه شود . از‌آن‌جا‌که سناریو دانشگاه تعریف‌شده و معین است , اشخاص به مشکلات احتمالی آن می‌پندارند . برای مثال , یک کدام از مشکلات یافتن فضا برای دانشجویانی بود که بعد از کلاس‌های حضوری , کلاس آنلاین داشتند . این دانشجو یان برای کلاس‌های آنلاین بایستی کجا می‌نشستند؟

در روند طراحی تکراری , افراد بایستی از به عبارتی ابتدا تجربه‌ی عمل با اجزای طرح را به‌دست بیاورند . در حالتی‌که شخصی مهم بر تصمیم‌ها و طرح اولیه سماجت نماید , اعضای تیم به شرکت کردن بی‌میل می گردند ; ولی زمانی اشخاص از همان ابتدا اعمال تغییراتی در طرح را شاهد باشند , میتوانند به آن دارای تعهد بمانند و برای بهبودش کوشش کنند .

نوشته های مشابه

مدیران جدید , تصمیم گیری های آهسته!

امیر مرادی

ابرینو تا پایان مرداد به کار خود پایان می‌دهد

امیر مرادی

شکایت عمده از کسب و کار های مجازی چیست؟

امیر مرادی

نظر خود را منتشر کنید