خانه » چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم
بازاریابی اینترنتی

چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم

چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم

تله کلیک همه‌ی آن لینک‌های اینترنتی و پست‌های شبکه‌ی اجتماعی هستند که با تیترهایی جذاب , شما را به کلیک کردن و خواندن محتوا جذب می کنند .

 

 

بدون شک تاکنون در گشت‌وگذارهای خود در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها , با لینک‌ها و تیترهایی مواجه شده‌اید که با لحنی جذاب و چه بسا شوکه‌کننده , شما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن محتوا تشویق می نمایند . ممکن است کلیک کردن شما روی همین مقاله نیز به‌خاطر بخش دوم و تله‌ی جذاب‌کننده‌ی آن بوده باشد . به‌هرحال انسان به‌صورت ذاتی به چنین لحن‌ها و عبارت‌هایی جذب می‌شود و چه بسا اگر چندین بار نیز محتوایی بی‌ارزش را در لینک‌های مذکور دیده باشد , باز نیز به کلیک کردن علاقه دارد . این مطلب قرار نیست حقیقتی شوکه‌کننده را به شما بیاموزد , بلکه قصد داریم طبیعت انسانی و چرایی علاقه‌مندی به چنین تیترهایی را بررسی کنیم که معروف به تله کلیک یا Clickbait می‌باشند .

 

احتمال دارد در نگاه اول فکر کنید که تله کلیک دیگر مثل قبل طرفدار ندارد یا این که به‌سمت سقوط حرکت می نماید . احتمالا تیترهای جذاب و زرد را دیگر برای جذب مخاطب کارساز ندانید صرف‌نظر از تفکر و اعتقاد شما , تله کلیک هنوز موجود است و به‌این زودی نیز اینترنت و دنیای فناوری را ترک نخواهد کرد . برای تعریف تله کلیک , انواع تعریف‌ها به‌کار میرود . حتی بن اسمیث از بازفید ( از مشهورترین وب‌سایت‌های مشهور به تله کلیک‌های جذاب ) اعتقاد دارد تله کلیک هر محتوایی است که ارزش تعریف‌شده در تیتر را به مخاطب ارائه نکند . برخی دیگر , گونه های مقاله‌های فهرستی همچون «۱۰ راه برای موفقیت در هفت روز» یا موارد مشابه را در دسته‌بندی تله کلیک قرار می دهند . بعضی دیگر نیز در تعریف کلی می‌گونید تله کلیک شامل هرگونه مقاله و محتوایی میشود که در اینترنت طرفدار ندارد .

 

چرا رسانه‌ها از تله کلیک استفاده می‌کنند؟

جواب به سؤال بالا بسیار آسان است . رسانه‌ها به دنبال مخاطب بیشتر و درنتیجه درآمد بیشتر از سرویس خویش می باشند . تعداد کاربران یکتا همیشه به‌عنوان معیاری از موفقیت یک رسانه تصور می گردد و تأثیر متعددی بر هزینه‌ی تبلیغات آن دارد . فاکتوری که حتی بعضا رسانه‌ها را علاوه بر روش تله کلیک , به خرید کلیک و بازدیدکننده‌ی تقلبی تشویق می‌نماید .

 

clickbait

 

همگی فعالان حوزه‌ی محتوا که به‌نوعی تلاشی برای توزیع اطلاعات به‌صورت آنلاین انجام می دهند , مدیون وب‌سایت‌هایی همچون گوگل و شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر و غیره می‌باشند . این سرویس‌ها امکان کشف محتوای وب‌سایت مذکور را برای مخاطب فراهم می‌نمایند . ازطرفی الگوریتم‌های مورداستفاده در موتورهای جست‌وجو , همیشه تغییر می نماید و ناشران با چالش‌هایی مستمر روبه‌رو هستند . آن‌ها باید مدام مقاله‌های خود را بهینه‌سازی و حتی بازطراحی کنند تا توزیع اجتماعی بهتری کسب شود . درنتیجه شاید فرمول ساخت تله کیک هم در گذشت زمان دست‌خوش تغییر شود , ولی هیچ‌گاه نمی‌توان پایان عمر تیترهای احساسی و جذاب را پیش‌بینی کرد .

 

ناشران و توزیع‌کننده‌های محتوا , اگر بتوانند به تعادلی در تولید و توزیع محتوای ناب برسند , پیروز رقابت رسانه‌ای خواهند بود . تعادلی که شامل محتوای عالی , فرم‌دهی مناسب و حفظ برند در محتوا می‌گردد . به‌علاوه باید مواردی همچون قابلیت کشف در رسانه‌های اجتماعی , سرعت بارگذاری بالا , محتوای بصری جذاب , منوهای ناوبری آسان , ارائه‌ی محتوای آموزنده و عدم استفاده از اسپم و پاپ‌آپ و روش‌های مزاحم دیگر را هم به پیش‌نیازها اضافه فرمائید .

 

مطلقا رسیدن به پیش‌نیازهای بالا برای همه‌ی رسانه‌های آنلاین آسان نیست . هرکسی که پیرو درآمدزایی از تولید محتوا باشد , ( دستکم ) با تمامی چالش‌های بالا دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند . دراین‌میان , بسیاری برای پیروزی سریع‌تر در رقبت جذی مشتری , به‌دنبال روش‌هایی همچون تله کلیک میروند .

 

چرا استفاده از تله کلیک روش مناسبی نیست؟

تله کلیک از جنبه‌های متعدد , روش مثبتی محسوب نمی شود . ازطرفی کاربران با حجم انبوهی از تیترهای زرد رنگ و شبیه یکدیگر روبه‌رو میگردند که عمده آن ها , محتوای مربوط به عنوان را ارائه نمیکنند . چنین تیترهایی قطعا تجربه‌ی کاربری را خدشه‌دار می کنند .

 

از جنبه‌ی رسانه‌ای , تله کلیک به‌مرور موجب کاهش اعتماد یوزرها به رسانه می‌گردد . ممکن است یوزرها در مواجهه‌های ابتدایی روی تیترهای زرد و دیدنی کلیک نمایند , البته به‌هرحال بعداز مدتی علاقه‌ی آنها کم میشود . اما رسانه‌ها برای جبران این بحران راهکارهایی روانشناسانه دارند که موجب ادامه‌دار شدن حیات تله کلیک شده‌است و در پی , آنها را شرح میدهیم . به‌هرحال رسانه‌ها نمی‌توانند مدام با سیاست تله کلیک , موفق بمانند و می بایست هوشمندی مخاطب را همیشه مدنظر قرار دهند .

 

تله کلیک چگونه موفق می‌شود؟

بعداز گذر از تعاریفی که برای تله کلیک عنوان میگردد , باید قبول کنیم که چنین محتوایی همیشه آزاردهنده است . ازطرفی باوجود آزاردهنده بودند , تله‌ها هنوز کارساز می باشند . علوم رفتاری , تعریف‌های دقیق و مناسبی برای برهان کارساز بودن تله‌های کلیکی ارائه می نمایند . تعدادی از مطالعات روی تله‌های کلیکی نشان می‌دهد که انسان‌ها به دو دلیل , خود را از گرفتار شدن در تله‌های کلیکی سرزنش می کنند . دلیل اول , دخالت دادن بیشتراز حد احساسات در تصمیم‌گیری‌ها و دلیل دوم , استفاده نکردن از مغز و منطق است .

 

بازی با احساسات

تله کلیک اصلا روند و رویکرد ساده‌ای ندارد . تولیدکننده‌های محتوا , تیترها را به‌گونه‌ای می‌نویسند که چه بسا شمارا فریب دهند یا این که در بهترین حالت , توجه شما را به خود جلب نمایند . نکته‌ی جالب‌توجه این است که شما به‌عنوان مخاطب عموما از تله‌ی موردنظر نویسنده آگاه می‌باشید . به‌عنوان نمونه می‌دانید تیتر «فیلم لحظه‌ی مرگ استیو جابز در جلسه‌ی هیئت‌مدیره» به احتمال دوچندان دروغی بیش نیست , ولی باز نیز نمی‌توانید در برابر وسوسه‌ی کلیک کردن روی آن مقاومت فرمایید . درواقع , تله بودن تله‌های کلیکی کاملا روشن به‌نظر می‌رسد , البته باز هم در گرفتار کردن شما موفق میباشند .

 

تله کلیک

 

محققان علوم رفتاری و تأثیرگذاری اجتماعی اعتقاددارند گرفتار شدن در تله‌های کلیکی , رابطه زیادی به نقش احساسات در تصمیم‌گیری‌های روزمره‌ی ما دارد . برانگیحتگی احساسی یا این که درجه‌ی واکنش فیزیکی که به احساسی خاص نشان می‌دهید , در رفتارهای کلیکی نقشی اساسی دارد . به‌عنوان مثال , ناراحتی و عصبانیت , هر دو احساسی منفی محسوب می گردند , اما عصبانیت قدرت بیشتری دارد . عصبانیت , ما را شعله‌ور کرده و به انجام واکنش‌های فیزیکی تشویق می کند . احتمالا تاکنون برای شما نیز پیش‌آمده باشد که محتوایی عصبانی‌کننده را خوانده‌اید و باز نیز به خواندن محتوای دارای ارتباط , ادامه داده‌اید . محققان اعتقاد دارند احساساتی همچون عصبانیت , اضطراب , شوخ‌طبعی , هیجان , تشویق و شگفت‌زدگی , احساساتی می باشند که تله‌های کلیکی بر پایه‌ی آن‌ها پایدار می گردند .

 

نوشته های مشابه

ابزارهای بازاریابی اپل‌موزیک به روز رسانی شد

امیر مرادی

اینستاگرام آپشن پست های پیشنهادی را اضافه می نماید

امیر مرادی

لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟

امیر مرادی

نظر خود را منتشر کنید