لوگو
خانه » لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟
بازاریابی اینترنتی کسب و کار

لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟

 

لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟

طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا کسب‌وکار محسوب می‌شود . مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد , عوامل مهم در تأثیرگذاری لوگو را شرح میدهد .

 

فکر کنید که به‌عنوان مدیریت بازاریابی در شرکتی ذهنی به‌نام Noxu شاغل می‌باشید . تولیدها این مجموعه , پازل‌های فکری هستند و مدیرعامل وظیفه‌ای برای انتخاب از میان دو لوگو بر عهده‌ی شما نهاده است . شما بایستی لوگویی را گزینش فرمایید که شایسته ترین برخورد را در رونمایی از محصولات داشته باشد .

طراحی لوگو

 

برای گزینش هر مورد از لوگوها می‌توان دلایلی منطقی اذعان کرد ; به‌عنوان نمونه گزینش لوگوی اولیه به‌معنای اهمیت به‌سادگی پباده سازی است و لوگوی سمت راست یعنی به طرح خویش جورچین متعهد مانده‌اید . درواقع با گزینش لوگوی سمت راست , گونه عمل و کالا خویش را هم به مخاطب نشان داده‌اید .

 

دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد مطالعه‌ای انجام بخشید تا به مدیران کسب‌وکار , راهکاری برای گزینش صحیح‌تر پباده سازی لوگوی ارائه نماید . بررسی لوگوهای توصیفی و غیرتوصیفی ( لوگوی سمت راست توصیفی و لوگوی سمت چپ غیرتوصیفی است ) قسمتی از مطالعه بود که تأثیرگذاری آنها را در موقعیت‌های مختلف بررسی می کرد . در مسیر تحقیق , لوگوی ۵۹۷ کمپانی بررسی شد .

 

آیا لوگو حقیقتا اهمیت دارد؟

 

بعضی اشخاص و چه بسا مدیران رده‌بالای کسب‌وکارها تصور مینمایند که تعیین لوگو برای شرکت فرایندی بیهوده است . دراین‌میان , برخی دیگر اعتقاد دارند که انتخاب طراحی مناسب به‌ دلایل متعدد اهمیت بالایی دارد . لوگویی که به‌خوبی طراحی شده باشد , مزیت‌های جانبی متعددی را برای برند به‌همراه دارد . از میان مزیت‌ها می‌توان به جذب علاقه‌ی مصرف‌کننده , تمایز از رقبا , ایجاد نام‌و‌نشان برای برند , تأثیرگذاری بر انتخاب‌های سرمایه‌گذار و درنهایت انتقال هدف و برنامه‌های برند اشاره نمود .

 

لوگو را می‌توان ابزاری همه‌جانبه و همیشگی برای ارتباط دانست که شاید در همه‌ی بخش‌های یک کسب‌وکار حضور خواهد داشت . لوگوها از بسته‌بندی محصولات , وب‌سایت , گزارش‌های رسمی و ساختمان شرکت تا کارت‌ ویزیت و چه بسا لباس‌های فرم کارکنان دیده میگردند . درنتیجه آن‌ها‌را می‌توان المان‌هایی از برند دانست که نسبتاً برای همه‌‌‌ی افراد مرتبط با آن نمایش داده میشوند . مشتریان , مهم‌ترین دسته‌ی آن افراد مرتبط هستند و درنتیجه لوگوی مناسب , اهمیت بالایی برای ارتباط خوب با آن‌ها دارد .

 

با اعتنا به اهمیت لوگو در موفقیت یا عدم موفقیت برند , خصوصیات طراحی آن اثر بالایی روی رفتار مشتری و کارایی برند دارد . به‌علاوه مطالعه‌های پیشین نشان می‌دهند که سادگی یا این که پیچیدگی طراحی لوگو روی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران هم تأثیر دارد . به‌علاوه تقارن یا عدم تقارن لوگو نیز روی تعادل برند تأثیرگذار است .

 

لوگوی توصیفی

لوگوی توصیفی به نوعی از لوگو گفته می‌شود که دارای المان‌های طراحی بصری یا متنی ( یا این که ترکیبی از هردو ) برای توضیح دادن مدل محصول یا سرویس برند است . به‌عنوان نمونه می‌توان به لوگو‌های گونه های شرکت‌های فعال در صنعت غذایی اشاره نمود که عموما المانی با پباده سازی خوراک دارند . اما لوگوی مک‌دونالد به‌عنوان یکی بزرگ‌ترین فعالان صنعت طعام , غیرتوصیفی است . لوگوی آنها المان‌های پباده سازی دارااست که هیچ توضیحی درباره‌ی محصول برند نمی‌دهد . در تصویر زیر لوگوهای سمت چپ توصیفی و لوگوهای سمت راست , غیرتوصیفی میباشند .

 

طراحی لوگو

 

در جلسه‌های طراحی لوگو عموما سؤال استفاده کردن یا این که نکردن از لوگوهای توصیفی به بحث نهاده می‌گردد . در سال‌های اخیر بسیاری از برندها لوگوی خود را بهینه‌سازی و بازطراحی کرده‌اند تا بیشتر به سمت پباده سازی توصیفی پیش بروند . درمقابل , بسیاری دیگر هم لوگوهای غیرتوصیفی را ترجیح می دهند . به‌عنوان مثال برند Dunkin کلمه‌ی Donuts و طرح فنجان قهوه را از لوگوی خویش حذف کرد و به‌سمت طراحی غیرتوصیفی رفت . درمقابل , برند Animal Planet با افزودن یک فیل به طراحی لوگو , هرچه بیشتر توصیفی شد . مطالعه‌ی HBR نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از برندها از طراحی توصیفی و ۶۰ درصد از طراحی غیرتوصیفی استفاده میکنند .

 

طراحی لوگو

 

مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد با شرایط و ضوابط خاص نشان داد که لوگوهای توصیفی بیش از لوگوهای دیگر روی درک مصرف‌کننده از برند تأثیر دارند . به‌علاوه می‌توان تأثیر آنها بر کارایی برند را نیز بیشتر دانست .

 

قدرت و مزیت لوگوی توصیفی

مطالعه‌ی HBR نشان میدهد که مصرف‌کننده با دیدن لوگوی توصیفی , کارایی آسان‌تری در پردازش تصویری آن خواهد داشت . درنتیجه فهم بازار برند برای وی آسان‌تر خواهد بود . به‌علاوه لوگوی توصیفی در مقایسه با انواع غیرتوصیفی مزیت‌های زیر را دارد :

 

اعتماد به برند را در ذهن مصرف‌کننده افزایش میدهد .

به اعتبارسنجی بهتر برند بوسیله مصرف‌کننده می‌انجامد .

تمایل به خرید را در مشتری افزایش می دهد .

سبب ارتقا بیشتر فروش برند می شود .

در یکی فرایند مطالعه , شرکت‌کننده‌ها در یک نظرسنجی به‌‌صورت تصادفی به دو تیم تقسیم شدند . به یکی‌از گروه‌ها لوگویی توصیفی از یک رستوران سوشی نمایش داده شد و گروه دیگر , لوگوی غیرتوصیفی از همان برند را مشاهده کردند . در کنار هر دو لوگو , ‌ توصیحی کوتاه از رستوران نوشته شده بود . شرکت‌کننده‌ها پس از خواندن متن توصیفی و مشاهده‌ی طراحی لوگو , نظرات خود را در مقیاس لیکرت ثبت کردند . نظرسنجی پیرامون تفکر شرکت‌کننده‌ها درباره ی اخلاقی بودن یا نبودن برند و علاقه‌ی آنها انجام شد . مقایسه‌ی نظر‌ شرکت‌کننده‌ها نشان داد که لوگوی توصیفی در حیث آنها اخلاقی‌تر بود و علاقه‌ی بیشتری نسبت به برند ساخت .

 

در بخش دیگری از تحقیق , یک دیتاست شامل ۴۲۳ برند B2C بررسی شد . برای ساختن دیتاست , اطلاعات مالی هر برند ( فروش خالص , هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه , دارایی‌های کل و موردها شبیه ) گرفته شد . بعد لوگوهای هر برند برای شرکت‌کننده‌ها در تحقیق ارسال شد تا توصیفی یا غیرتوصیفی بودن هر کدام را مشخص نمایند . اما ۱۳ مشخصه‌ی دیگر طراحی نیز از آنان پرسیده شد . از میان مشخصه‌ها می‌توان به تقارن , شکل کلی , رنگ و موارد دیگر اشاره نمود .

 

لوگو

 

با استفاده از تحلیل رگرسیون روی داده‌های دیتاست بالا , تأثیر لوگوی توصیفی یا این که غیرتوصیفی روی فروش خالص برند بررسی شد . اطلاعات مالی برندها و ۱۳ مشخصه‌ی طراحی مذکور , به‌عنوان پارامترهای کنترلی گزینش شدند . درنهایت نتایج نشان داد که یک لوگوی توصیفی نسبت به نمونه‌ی غیرتوصیفی تأثیر بیشتری روی فروش برند دارد .

 

نتایج آنالیز بالا روی ۱۷۴ استارتاپ نوپا بررسی شد . همین نتیجه ها برای استارتاپ‌ها هم صادق بود . لوگوی این استارتاپ‌ها با توضیح کالا به ۲ , ۶۳۰ نفر نمایش داده شد که نتایج نظرسنجی , نشان‌دهنده‌ی تمایل بیشتر خرید برای لوگو‌های توصیفی بود .

 

لوگوهای توصیفی بیش از انواع دیگر در جذب اعتماد مشتری موفق می باشند

مزایای استفاده از لوگوی توصیفی را نمی‌توان به همه‌ی برندها در انواع کسب‌وکارها تعمیم داد . کارشناسان هاروارد تأثیر طراحی توصیفی را برای برندهای شناخته‌شده و شناخته‌نشده به‌صورت مجزا بررسی کردند . نتایج نشان داد که لوگوی توصیفی برای هر دو دسته‌ی‌ برندهای مشهور یا غیر مشهور تأثیری مثبت دارد . ازطرفی مقیاس این تأثیر مثبت برای برندهای مشهور بسیار کوچک‌تر بود . درواقع مصرف‌کننده , آن برندها را می‌شناسد و از محصول و خدمات آنان اطلاع دارد . درنتیجه طراحی لوگو تأثیر کمتری روی وی خواهد داشت .

 

یکی‌از نتایج جالب مطالعه نشان داد که لوگوی توصیفی برای برندهایی با محصول ناراحت‌کننده یا مربوط به مفاهیم نه‌چندان خوشایند تأثیر منفی دارد . به‌عنوان نمونه شرکت‌های سازنده‌ی روغن پالم , سموم دافع حشره یا این که موردها شبیه با توضیح فرآورده و سرویس ها خویش در لوگو , مشتری را دفع می کنند . درواقع توضیح چنین محصولاتی تصور یک تجربه‌ی بد را در ذهن مصرف‌کننده ساخ

نوشته های مشابه

ایجاد تعادل میان فعالیت و زندگی از مدیران آغاز می گردد

مدیر جوان

اینستاگرام آپشن پست های پیشنهادی را اضافه می نماید

امیر مرادی

چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم

امیر مرادی

نظر خود را منتشر کنید