خبرهای بازاریابی

چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم

چیز هایی که باید در مورد تله ی کلیک بدانیم

تله کلیک همه‌ی آن لینک‌های اینترنتی و پست‌های شبکه‌ی اجتماعی هستند که با تیترهایی جذاب , شما را به کلیک کردن و خواندن محتوا جذب می کنند .

 

 

بدون شک تاکنون در گشت‌وگذارهای خود در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها , با لینک‌ها و تیترهایی مواجه شده‌اید که با لحنی جذاب و چه بسا شوکه‌کننده , شما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن محتوا تشویق می نمایند . ممکن است کلیک کردن شما روی همین مقاله نیز به‌خاطر بخش دوم و تله‌ی جذاب‌کننده‌ی آن بوده باشد . به‌هرحال انسان به‌صورت ذاتی به چنین لحن‌ها و عبارت‌هایی جذب می‌شود و چه بسا اگر چندین بار نیز محتوایی بی‌ارزش را در لینک‌های مذکور دیده باشد , باز نیز به کلیک کردن علاقه دارد . این مطلب قرار نیست حقیقتی شوکه‌کننده را به شما بیاموزد , بلکه قصد داریم طبیعت انسانی و چرایی علاقه‌مندی به چنین تیترهایی را بررسی کنیم که معروف به تله کلیک یا Clickbait می‌باشند .

 

احتمال دارد در نگاه اول فکر کنید که تله کلیک دیگر مثل قبل طرفدار ندارد یا این که به‌سمت سقوط حرکت می نماید . احتمالا تیترهای جذاب و زرد را دیگر برای جذب مخاطب کارساز ندانید صرف‌نظر از تفکر و اعتقاد شما , تله کلیک هنوز موجود است و به‌این زودی نیز اینترنت و دنیای فناوری را ترک نخواهد کرد . برای تعریف تله کلیک , انواع تعریف‌ها به‌کار میرود . حتی بن اسمیث از بازفید ( از مشهورترین وب‌سایت‌های مشهور به تله کلیک‌های جذاب ) اعتقاد دارد تله کلیک هر محتوایی است که ارزش تعریف‌شده در تیتر را به مخاطب ارائه نکند . برخی دیگر , گونه های مقاله‌های فهرستی همچون «۱۰ راه برای موفقیت در هفت روز» یا موارد مشابه را در دسته‌بندی تله کلیک قرار می دهند . بعضی دیگر نیز در تعریف کلی می‌گونید تله کلیک شامل هرگونه مقاله و محتوایی میشود که در اینترنت طرفدار ندارد .

 

چرا رسانه‌ها از تله کلیک استفاده می‌کنند؟

جواب به سؤال بالا بسیار آسان است . رسانه‌ها به دنبال مخاطب بیشتر و درنتیجه درآمد بیشتر از سرویس خویش می باشند . تعداد کاربران یکتا همیشه به‌عنوان معیاری از موفقیت یک رسانه تصور می گردد و تأثیر متعددی بر هزینه‌ی تبلیغات آن دارد . فاکتوری که حتی بعضا رسانه‌ها را علاوه بر روش تله کلیک , به خرید کلیک و بازدیدکننده‌ی تقلبی تشویق می‌نماید .

 

clickbait

 

همگی فعالان حوزه‌ی محتوا که به‌نوعی تلاشی برای توزیع اطلاعات به‌صورت آنلاین انجام می دهند , مدیون وب‌سایت‌هایی همچون گوگل و شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر و غیره می‌باشند . این سرویس‌ها امکان کشف محتوای وب‌سایت مذکور را برای مخاطب فراهم می‌نمایند . ازطرفی الگوریتم‌های مورداستفاده در موتورهای جست‌وجو , همیشه تغییر می نماید و ناشران با چالش‌هایی مستمر روبه‌رو هستند . آن‌ها باید مدام مقاله‌های خود را بهینه‌سازی و حتی بازطراحی کنند تا توزیع اجتماعی بهتری کسب شود . درنتیجه شاید فرمول ساخت تله کیک هم در گذشت زمان دست‌خوش تغییر شود , ولی هیچ‌گاه نمی‌توان پایان عمر تیترهای احساسی و جذاب را پیش‌بینی کرد .

 

ناشران و توزیع‌کننده‌های محتوا , اگر بتوانند به تعادلی در تولید و توزیع محتوای ناب برسند , پیروز رقابت رسانه‌ای خواهند بود . تعادلی که شامل محتوای عالی , فرم‌دهی مناسب و حفظ برند در محتوا می‌گردد . به‌علاوه باید مواردی همچون قابلیت کشف در رسانه‌های اجتماعی , سرعت بارگذاری بالا , محتوای بصری جذاب , منوهای ناوبری آسان , ارائه‌ی محتوای آموزنده و عدم استفاده از اسپم و پاپ‌آپ و روش‌های مزاحم دیگر را هم به پیش‌نیازها اضافه فرمائید .

 

مطلقا رسیدن به پیش‌نیازهای بالا برای همه‌ی رسانه‌های آنلاین آسان نیست . هرکسی که پیرو درآمدزایی از تولید محتوا باشد , ( دستکم ) با تمامی چالش‌های بالا دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند . دراین‌میان , بسیاری برای پیروزی سریع‌تر در رقبت جذی مشتری , به‌دنبال روش‌هایی همچون تله کلیک میروند .

 

چرا استفاده از تله کلیک روش مناسبی نیست؟

تله کلیک از جنبه‌های متعدد , روش مثبتی محسوب نمی شود . ازطرفی کاربران با حجم انبوهی از تیترهای زرد رنگ و شبیه یکدیگر روبه‌رو میگردند که عمده آن ها , محتوای مربوط به عنوان را ارائه نمیکنند . چنین تیترهایی قطعا تجربه‌ی کاربری را خدشه‌دار می کنند .

 

از جنبه‌ی رسانه‌ای , تله کلیک به‌مرور موجب کاهش اعتماد یوزرها به رسانه می‌گردد . ممکن است یوزرها در مواجهه‌های ابتدایی روی تیترهای زرد و دیدنی کلیک نمایند , البته به‌هرحال بعداز مدتی علاقه‌ی آنها کم میشود . اما رسانه‌ها برای جبران این بحران راهکارهایی روانشناسانه دارند که موجب ادامه‌دار شدن حیات تله کلیک شده‌است و در پی , آنها را شرح میدهیم . به‌هرحال رسانه‌ها نمی‌توانند مدام با سیاست تله کلیک , موفق بمانند و می بایست هوشمندی مخاطب را همیشه مدنظر قرار دهند .

 

تله کلیک چگونه موفق می‌شود؟

بعداز گذر از تعاریفی که برای تله کلیک عنوان میگردد , باید قبول کنیم که چنین محتوایی همیشه آزاردهنده است . ازطرفی باوجود آزاردهنده بودند , تله‌ها هنوز کارساز می باشند . علوم رفتاری , تعریف‌های دقیق و مناسبی برای برهان کارساز بودن تله‌های کلیکی ارائه می نمایند . تعدادی از مطالعات روی تله‌های کلیکی نشان می‌دهد که انسان‌ها به دو دلیل , خود را از گرفتار شدن در تله‌های کلیکی سرزنش می کنند . دلیل اول , دخالت دادن بیشتراز حد احساسات در تصمیم‌گیری‌ها و دلیل دوم , استفاده نکردن از مغز و منطق است .

 

بازی با احساسات

تله کلیک اصلا روند و رویکرد ساده‌ای ندارد . تولیدکننده‌های محتوا , تیترها را به‌گونه‌ای می‌نویسند که چه بسا شمارا فریب دهند یا این که در بهترین حالت , توجه شما را به خود جلب نمایند . نکته‌ی جالب‌توجه این است که شما به‌عنوان مخاطب عموما از تله‌ی موردنظر نویسنده آگاه می‌باشید . به‌عنوان نمونه می‌دانید تیتر «فیلم لحظه‌ی مرگ استیو جابز در جلسه‌ی هیئت‌مدیره» به احتمال دوچندان دروغی بیش نیست , ولی باز نیز نمی‌توانید در برابر وسوسه‌ی کلیک کردن روی آن مقاومت فرمایید . درواقع , تله بودن تله‌های کلیکی کاملا روشن به‌نظر می‌رسد , البته باز هم در گرفتار کردن شما موفق میباشند .

 

تله کلیک

 

محققان علوم رفتاری و تأثیرگذاری اجتماعی اعتقاددارند گرفتار شدن در تله‌های کلیکی , رابطه زیادی به نقش احساسات در تصمیم‌گیری‌های روزمره‌ی ما دارد . برانگیحتگی احساسی یا این که درجه‌ی واکنش فیزیکی که به احساسی خاص نشان می‌دهید , در رفتارهای کلیکی نقشی اساسی دارد . به‌عنوان مثال , ناراحتی و عصبانیت , هر دو احساسی منفی محسوب می گردند , اما عصبانیت قدرت بیشتری دارد . عصبانیت , ما را شعله‌ور کرده و به انجام واکنش‌های فیزیکی تشویق می کند . احتمالا تاکنون برای شما نیز پیش‌آمده باشد که محتوایی عصبانی‌کننده را خوانده‌اید و باز نیز به خواندن محتوای دارای ارتباط , ادامه داده‌اید . محققان اعتقاد دارند احساساتی همچون عصبانیت , اضطراب , شوخ‌طبعی , هیجان , تشویق و شگفت‌زدگی , احساساتی می باشند که تله‌های کلیکی بر پایه‌ی آن‌ها پایدار می گردند .

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا