معرفی کتاب از خوب به عالی
کتاب از خوب به عالی با عنون با اهمیت Good to great نوشته جیم کالینز است . کالینز تحت عنوان استادی که سالها به مطالعه شرکتهای باثبات و عالی پرداخته , امروز در شرکتها و بخشهای متفاوت اجتماعی به مدیران رهنمود می دهد . او عضو رسمی کالج بازرگانی دانشگاه استنفورد است و جایزه استاد برجسته را نیز از همین دانشگاه اخذ نموده است .
از خوب به عالی در سطح جهانی دوچندان موفق بوده و بزرگان راجع به آن زیاد نوشتهاند :
وال استریت ژورنال :
آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی به دو پیام وسوسهانگیز اشاره مینماید : اینکه افراد معمولی هم می توانند به مرحله مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند , خواهند توانست موسساتی عالی و موفق را پدید آورند .
پیتر اف . دراکر :
کتاب حاضر با بهرهگیری از تحقیقات دقیق و روشمند , سبکهای مدیریتی کنونی را به بحران میکشاند . از ایده مدیریت مافوق بشری تا فنآوری داده ها و تمایل به تملک و تلفیق شرکتها . مطالب این کتاب الزاما اشخاص میانگین را به کسانی باکفایت تبدیل نخواهد کرد , ولی موجب میشود تا شایستگی به تعالی بدل شود .
فورچون :
آقای کالینز و مجموعه تحقیقش یکیاز مهمترین موضوعات مرتبط با دنیای کار و تجارت را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادهاند .
در پشت جلد کتاب نیز آمده است :
وجه تمایز کتاب از خوب به عالی از سایز کتابهای مدیریتی , نگرش خلاق آن است به این مفهوم که اصول و روشهای مدیریتی را از قالب کلیشههای دائمی خارج می نماید و میگوید که همهی ما در هر زمینهای که فعال باشیم می توانیم بالا و فراتر برویم . میتوانیم افق دید خویش را وسعت بخشیم و خویش را از چمبرهی ماندن در موقعیت صرفا خوب برهانیم .
کتاب از خوب به عالی ظاهرا یک کتاب اقتصادی و همان مدیریتی است ولی در نهایت , انگیزه آن ارتقاء سطح تفکر بشر و رسیدن به رفیعترین جایگاههاست .
کتاب از خوب به عالی
ایده اصلی کتاب این است که : چرا بعضا از شرکتها برنده میباشند و رشد مینمایند البته بعضا دیگر هیچ رشدی ندارند؟ در واقع سوالی که ذهن جیم کالینز را به خود مشغول کرد این بود که :
آیا شرکتهایی که بتوانند با خطرات تقابل کنند و میانگین بودن در دراز مدت یا این که وضعی بدتر از آن را به برتری در درازمدت تبدیل نمایند وجود دارند؟ اگر چنین است , پس ویژگیهای متفاوتی و جهانی فرآیند تبدیل شدن یک شرکت از مرحله خوب به عالی کدامند؟
بهدنبال یافتن پاسخ این سوال , کالینز با گروهی از محققان و متخصصین در طول مدت ۵ سال به بررسی این مورد پرداختند و مجموعهای از شرکتهای ممتاز را شناسایی کردند که از سطح خوب به عالی جهش کرده و این نتیجه ها را به زمان حداقل ۱۵ سال محافظت کرده بودند . لازم به ذکر است که مجموعه تحقیقاتی کالینز , شرکتهای رهسپار تعالی را با مجموعهای از شرکتهای همتراز آنان مورد قیاس قرار دادند . شرکتهایی که از جهش رهسپاری به سوی والا بازمانده بودند .
در کتاب از خوب به عالی جیم کالینز و گروه تحقیقاتیاش عملکرد دارند به خواننده اثبات نمایند که پروسه تبدیل شدن به یک شرکت عالی برای همه امکانپذیر است و فقط باید اصول و قواعد بازی را رعایت فرمائید .
کتاب در ۹ فصل درج شده شدهاست و در هر فصل به بررسی یک ادله برای تبدیل شدن از خوب به عالی میپردازد . سرفصلهای کتاب عبارت است از : خوب , دشمن عالی است / رهبری تراز پنجم / اول فرد , بعد هدف / با واقعیات ناخوشایند روبرو گردید / مفهوم خارپشتی / فرهنگ و تمدن مبتنی بر نظم / شتاب دهندههای تکنولوژی / چرخه رشد و چرخه نابودی / از رهسپاری به تعالی تا ماندگاری
.
در قسمت دیگری از پشت جلد کتاب به نقاط قوت کتاب اشاره شدهاست :
کتاب از خوب به عالی همانگونه که از نامش برمیآید , مسیر رشد و بالندگی را ترسیم می کند . عرصههای بزرگ اقتصادی را ارائه میدهد . راز موفقیت موسسات برتر دنیا را بازگو میکند و مارا با همت مدیران برتر آشنا میسازد . با متنی ساده و به دور از الفاظ تخصصی , مفاهیم مدیریتی را شرح می دهد .
مدام اینکه که چهچیزی باعث موفقیت میگردد موضوع جالبی بوده و کنجکاوی ایجاد نموده است . برای خود جیم کالینز نیز اینگونه بوده است و وی در کتاب عنوان مینماید که من و تیمم به دلیل کنجکاوی به سراغ این موضوع رفتیم و میخواستیم بدانیم واقعا چرا برخی چیره و بعضا دیگر موفق نمی شوند .
ولی حقیقت این است که رازی مخفی نیست . وقتی که کتاب را میخوانید بهاین فکر میکنید که چقدر اصول و راهکارها ساده می باشند و تقریبا هر کسی که در زمینه کسب و کار مطالعات و کارهایی انجام داده باشد از این موردها آگاه است . ولی در مقابل وقتی بهاین موضوع به شکل عمیقتر فکر میکنید که : پس چرا ما به خوب نمیرسیم؟ در واقع چرا در بسیاری از مورد ها به عالی نیز نزدیک نمیشویم؟ به نتایج جالب توجهی میرسیم . احتمال دارد تفاوت ما با دیگر شرکتهای خوب در فعالیت کردن به دانستههایمان باشد . ممکن است شیوه های پیچیده را بیشتر دوست داریم و یا این که شاید نمی خواهیم که عالی باشیم . عارضه ها متمایز موجود است و هر شرکتی با توجه به موقعیتی که دارد می تواند خطاها را مورد بررسی قرار دهد . البته جیم کالینز و مجموعه تحقیقاتیاش مسیر روشنی به سمت تعالی پیش روی مخاطب قرار می دهد .
جیم کالینز درباره برخی از مفاهیم کتاب هم توضیح می دهد :
بعضی از مفاهیم مهمی که در این کتاب به آنان اشاره شده با دنیای کاری مدرن ما هماهنگی داراهستند و اذعان میدارم که بعضی با آن ها مخالفند . البته اگر هم اینطور باشد , آیا میتوان این یافتهها را انکار کرد؟
ایده اصلی کتاب که عنوان کتاب هم از آن می آید در اولین جملات فصل اول مشخص است :
خوب ماندن , سد راه تعالی است . و این یکی از مهمترین دلایلی است که موجب میشود , سازمانها یا اشخاص , به ندرت از خوب به عالی برسند . ما معمولا , مدارس خیلی خوب نداریم , چون به داشتن مدارس خوب اکتفا می کنیم . دولت خیلی خوب نداریم , زیرا فکرمیکنیم داشتن دولت خوب , کافیست . تعداد اندکی از مردمان به زندگیهای مرحله عالی دست مییابند و علت آن تا حدود زیادی این است که داشتن یک زندگی فقط خوب آسانتر است . بخش عظیمی از موسسات هیچ وقت به درجهی خوب نمیرسند , چون بسیاری از آن ها به خوب بودن قانعاند و این اختلال با اهمیت آنهاست . ( کتاب از خوب به عالی – ورقه ۱۱ )
کتاب از خوب به عالی
با مطالعه کتاب بارها و بارها سوالات متمایز در ذهن مخاطب بهوجود میآید که در واقع هدف کتاب هم همین است . که شمارا به فکر فرو ببرد که چرا عالی نیستید . در اولِ کتاب هم جیم کالینز اشاره مینماید کهاین کتاب برای آن است که به فکر کنید , نه اینکه مطالب را کورکورانه قبول نمائید .
قطعا هر خوانندهای میتوانند از این کتاب استفاده نیکی ببرد البته در این بین یک سری اشخاص میتوانند استفاده بیشتری از این کتاب بکنند . مانند مدیران , صاحبان کسب و امور , کارآفرینان و هر شخص دیگری که در لحاظ دارد از خوب به عالی رسد .