خانه » کتاب از خوب به عالی و معرفی نویسنده آن
معرفی کتاب

کتاب از خوب به عالی و معرفی نویسنده آن

معرفی کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی با عنون با اهمیت Good to great نوشته جیم کالینز است . کالینز تحت عنوان استادی که سال‌ها به مطالعه شرکت‌های باثبات و عالی پرداخته , امروز در شرکت‌ها و بخش‌های متفاوت اجتماعی به مدیران رهنمود می دهد . او عضو رسمی کالج بازرگانی دانشگاه استنفورد است و جایزه استاد برجسته را نیز از همین دانشگاه اخذ نموده است .

از خوب به عالی در سطح جهانی دوچندان موفق بوده و بزرگان راجع به آن زیاد نوشته‌اند :

وال استریت ژورنال :

آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی به دو پیام وسوسه‌انگیز اشاره مینماید : این‌که افراد معمولی هم می توانند به مرحله مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند , خواهند توانست موسساتی عالی و موفق را پدید آورند .

پیتر اف . دراکر :

کتاب حاضر با بهره‌گیری از تحقیقات دقیق و روشمند , سبک‌های مدیریتی کنونی را به بحران می‌کشاند . از ایده مدیریت مافوق بشری تا فن‌آوری داده ها و تمایل به تملک و تلفیق شرکت‌ها . مطالب این کتاب الزاما اشخاص میانگین را به کسانی باکفایت تبدیل نخواهد کرد , ولی موجب می‌شود تا شایستگی به تعالی بدل شود .

فورچون :

آقای کالینز و مجموعه تحقیقش یکی‌از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با دنیای کار و تجارت را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده‌اند .

در پشت جلد کتاب نیز آمده است :

وجه تمایز کتاب از خوب به عالی از سایز کتاب‌های مدیریتی , نگرش خلاق آن است به این مفهوم که اصول و روش‌های مدیریتی را از قالب کلیشه‌های دائمی خارج می نماید و میگوید که همه‌ی ما در هر زمینه‌ای که فعال باشیم می توانیم بالا و فراتر برویم . میتوانیم افق دید خویش را وسعت بخشیم و خویش را از چمبره‌ی ماندن در موقعیت صرفا خوب برهانیم .
کتاب از خوب به عالی ظاهرا یک کتاب اقتصادی و همان مدیریتی است ولی در نهایت , انگیزه آن ارتقاء سطح تفکر بشر و رسیدن به رفیع‌ترین جایگاه‌هاست .

 

کتاب از خوب به عالی

ایده اصلی کتاب این است که : چرا بعضا از شرکت‌ها برنده می‌باشند و رشد می‌نمایند البته بعضا دیگر هیچ رشدی ندارند؟ در واقع سوالی که ذهن جیم کالینز را به خود مشغول کرد این بود که :

آیا شرکت‌هایی که بتوانند با خطرات تقابل کنند و میانگین بودن در دراز مدت یا این که وضعی بدتر از آن را به برتری در درازمدت تبدیل نمایند وجود دارند؟ اگر چنین است , پس ویژگی‌های متفاوتی و جهانی فرآیند تبدیل شدن یک شرکت از مرحله خوب به عالی کدامند؟

به‌دنبال یافتن پاسخ این سوال , کالینز با گروهی از محققان و متخصصین در طول مدت ۵ سال به بررسی این مورد پرداختند و مجموعه‌ای از شرکت‌های ممتاز را شناسایی کردند که از سطح خوب به عالی جهش کرده و این نتیجه ها را به زمان حداقل ۱۵ سال محافظت کرده بودند . لازم به ذکر است که مجموعه تحقیقاتی کالینز , شرکت‌های رهسپار تعالی را با مجموعه‌ای از شرکت‌های همتراز آنان مورد قیاس قرار دادند . شرکت‌هایی که از جهش رهسپاری به سوی والا بازمانده بودند .

در کتاب از خوب به عالی جیم کالینز و گروه تحقیقاتی‌اش عملکرد دارند به خواننده اثبات نمایند که پروسه تبدیل شدن به یک شرکت عالی برای همه امکان‌پذیر است و فقط باید اصول و قواعد بازی را رعایت فرمائید .

کتاب در ۹ فصل درج شده شده‌است و در هر فصل به بررسی یک ادله برای تبدیل شدن از خوب به عالی میپردازد . سرفصل‌های کتاب عبارت است از : خوب , دشمن عالی است / رهبری تراز پنجم / اول فرد , بعد هدف / با واقعیات ناخوشایند روبرو گردید / مفهوم خارپشتی / فرهنگ و تمدن مبتنی بر نظم / شتاب دهنده‌های تکنولوژی / چرخه رشد و چرخه نابودی / از رهسپاری به تعالی تا ماندگاری

کتاب از خوب به عالی.

در قسمت دیگری از پشت جلد کتاب به نقاط قوت کتاب اشاره شده‌است :

کتاب از خوب به عالی همان‌گونه که از نامش برمی‌آید , مسیر رشد و بالندگی را ترسیم می کند . عرصه‌های بزرگ اقتصادی را ارائه میدهد . راز موفقیت موسسات برتر دنیا را بازگو میکند و مارا با همت مدیران برتر آشنا می‌سازد . با متنی ساده و به دور از الفاظ تخصصی , مفاهیم مدیریتی را شرح می دهد .

مدام این‌که که چه‌چیزی باعث موفقیت میگردد موضوع جالبی بوده و کنجکاوی ایجاد نموده است . برای خود جیم کالینز نیز اینگونه بوده است و وی در کتاب عنوان می‌نماید که من و تیمم به دلیل کنجکاوی به سراغ این موضوع رفتیم و می‌خواستیم بدانیم واقعا چرا برخی چیره و بعضا دیگر موفق نمی شوند .

ولی حقیقت این است که رازی مخفی نیست . وقتی که کتاب را می‌خوانید به‌این فکر می‌کنید که چقدر اصول و راهکارها ساده می باشند و تقریبا هر کسی که در زمینه کسب و کار مطالعات و کارهایی انجام داده باشد از این موردها آگاه است . ولی در مقابل وقتی به‌این موضوع به شکل عمیق‌تر فکر می‌کنید که : پس چرا ما به خوب نمی‌رسیم؟ در واقع چرا در بسیاری از مورد ها به عالی نیز نزدیک نمی‌شویم؟ به نتایج جالب توجهی می‌رسیم . احتمال دارد تفاوت ما با دیگر شرکت‌های خوب در فعالیت کردن به دانسته‌هایمان باشد . ممکن است شیوه های پیچیده را بیشتر دوست داریم و یا این که شاید نمی خواهیم که عالی باشیم . عارضه ها متمایز موجود است و هر شرکتی با توجه به موقعیتی که دارد می تواند خطاها را مورد بررسی قرار دهد . البته جیم کالینز و مجموعه تحقیقاتی‌اش مسیر روشنی به سمت تعالی پیش روی مخاطب قرار می دهد .

جیم کالینز درباره برخی از مفاهیم کتاب هم توضیح می دهد :

بعضی از مفاهیم مهمی که در این کتاب به آنان اشاره شده با دنیای کاری مدرن ما هماهنگی دارا‌هستند و اذعان می‌دارم که بعضی با آن ها مخالفند . البته اگر هم اینطور باشد , آیا می‌توان این یافته‌ها را انکار کرد؟

ایده اصلی کتاب که عنوان کتاب هم از آن می آید در اولین جملات فصل اول مشخص است :

خوب ماندن , سد راه تعالی است . و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب میشود , سازمان‌ها یا اشخاص , به ندرت از خوب به عالی برسند . ما معمولا , مدارس خیلی خوب نداریم , چون به داشتن مدارس خوب اکتفا می کنیم . دولت خیلی خوب نداریم , زیرا فکر‌میکنیم داشتن دولت خوب , کافیست . تعداد اندکی از مردمان به زندگی‌های مرحله عالی دست مییابند و علت آن تا حدود زیادی این است که داشتن یک زندگی فقط خوب آسان‌تر است . بخش عظیمی از موسسات هیچ وقت به درجه‌ی خوب نمیرسند , چون بسیاری از آن ها به خوب بودن قانع‌اند و این اختلال با اهمیت آنهاست . ( کتاب از خوب به عالی – ورقه ۱۱ )

کتاب از خوب به عالی

با مطالعه کتاب بارها و بارها سوالات متمایز در ذهن مخاطب به‌وجود می‌آید که در واقع هدف کتاب هم همین است . که شما‌را به فکر فرو ببرد که چرا عالی نیستید . در اولِ کتاب هم جیم کالینز اشاره می‌نماید که‌این کتاب برای آن است که به فکر کنید , نه اینکه مطالب را کورکورانه قبول نمائید .

قطعا هر خواننده‌ای می‌توانند از این کتاب استفاده نیکی ببرد البته در این بین یک سری اشخاص می‌توانند استفاده بیشتری از این کتاب بکنند . مانند مدیران , صاحبان کسب و امور , کارآفرینان و هر شخص دیگری که در لحاظ دارد از خوب به عالی رسد .

نوشته های مشابه

معرفی کتاب تجارت جنگ است

مدیر جوان

کتاب شغل مورد علاقه  اثر آلن دوباتن

مدیر جوان

کتاب خرده عادت ها اثر جیمز کلییر

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید