طوفان مغزی
خانه » در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟
کسب و کار

در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟

در دور کاری های طوفان مغزی چه فوایدی دارد؟

در اوضاع‌واحوال دنیاگیری کرونا , ایده‌پردازی، طوفان مغزی  و گردهمایی افراد دشوارتر شده‌است ; البته می‌توان با برخی شیوه‌ها و اعمال تغییرات از ایده‌ی اشخاص جدید استفاده نمود .

در عصر کووید ۱۹ , از یک سو پرسنل دیگر در اتاق‌های یکسان کار نمیکنند و از طرف دیگر به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با همکارانشان نیاز دارند . خوشبختانه چه بسا درصورت دورکاری نیز روش‌های زیادی برای حل بهینه‌ی مسائل موجود است .

دسترسی گسترده

زمانی با افراد دیگری چهت نیل به راه‌حلی جدید همیاری می کنید , در درجه‌ی اول بایستی از اطلاعات یکدیگر به کارگیری فرمایید . در چنین وضعیتی , توصیف مسئله میتواند سرنخی برای دسترسی به حافظه و بازیابی اطلاعات مرتبط باشد . انتخاب اشخاص شرکت‌کننده در فرایند طوفان‌ مغزی هم امری مهم است . قبل از دنیاگیری کرونا , در بسیاری از سازمان‌ها امکان برپایی گردهمایی‌های گسترده به‌دلیل زمان‌بندی‌ها یا وضعیت مکانی متفاوت وجود نداشت و ازآنجاکه پیش‌فرض ذهنی بسیاری از اشخاص حضور در جلسات حضوری است , بسیاری از اشخاص نمی‌توانستند از راه دور در مراحل ایده‌پردازی شرکت‌ نمایند . جلسات ترکیبی نیمه‌حضوری و نیمه‌آنلاین نیز اغلب تایم ها تجربه‌ی مناسبی نیستند .

طوفان مغزی

یکی از مزایای فعالیت از راه دور , قابلیت و امکان جلسه گروه گسترده‌تری از افراد است ; ولی این کار را می بایست با دقت انجام داد . به عنوان مثال , فقط گردهمایی را با فهرستی از اشخاص دلخواه در جلسه‌ی طوفان مغزی آغاز نکنید ; بلکه به‌دنبال نقش‌ها و تخصص‌های مورد نیاز باشید و آن‌گاه , افراد منطبق با توصیف مسئله را پیدا نمائید . از همکاران خویش بخواهید افراد مربوط به تخصص مدنظر را به شما معرفی نمایند . بد‌ین‌ترتیب , میتوانید مطمئن گردید گروهتان ترکیبی از سابقه‌ها و تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلف برای حل قضیه است .

 در طوفان مغزی از دشواری‌های زمان‌بندی استفاده نمایید

در وضعیت دورکاری , به‌سختی می‌توان زمان مناسبی برای جلسات تهیه کرد ; به‌خصوص در صورتی منطقه‌ی زمانی کارمندان متفاوت باشد . اما برای طوفان مغزی , کمی آسان‌تر است ; چون برای این فعالیت لزوما به آماده‌سازی شایسته ترین ایده‌ها نیازی نیست . طبق نظریه‌ی تفکر گروهی , اگر افراد به‌تنهایی عمل نمایند , در فرایند ایده‌یابی تفکر متفاوتی درمقایسه‌با سایر خواهند داشت ; البته وقتی گروهی برای ایجاد ایده‌ دورهم جمع بشوند , غالبا شبیه به‌هم فکر می‌کنند و به نتایج همگرا و مشترکی خواهند رسید .

روند طوفان مغزی را با ایده‌یابی فردی آغاز نمائید یا این که از افراد بخواهید در گروه‌های کوچک درباره‌ی احتمالات فکر نمایند . صرفا مسئله‌ای که بایستی از آن اجتناب کرد , واگذارنکردن وظیفه های خویش به دیگری است ; به‌همین‌دلیل , بایستی مطمئن گردید تمام اشخاص از مجال یکسانی برای شرکت کردن و حل زمینه برخوردار هستند . برای این کار حتمی است از گروه‌های کوچک بخواهید ایده‌های خویش را به سند تبدیل نمایند . اعضای تیم هم می بایست ذهن ها اولیه‌ی خویش را برایتان ارسال نمایند تا قبل از بحث , آن‌ها را تجزیه‌و تحلیل نمایید .

 

بعد از مرحله‌ی نخستین , راه‌حل‌های به‌دست‌آمده را عده و آن‌ها را برای تجزیه‌ی بیشتر به گروه‌ها ارسال فرمائید . سندی مشترک از ایده‌های نخستین بسازید که تمام اشخاص بتوانند آن را بازنویسی نمایند و از آنان دعوت نمایید طرح‌های پیشنهادی اول را توسعه دهند . بعد از مرور مجموعه‌ی ایده‌ها , ممکن است از شخصی که در گروه حضور ندارد , ایده‌ها و طرح‌های مناسبی مشاهده کنید . یک کدام از مزایای این روش در حین زمان , فراهم‌کردن قابلیت و امکان شرکت کردن با اشخاص جدیدی است که میتوانند دیدگاه‌های ارزشمندی برای حل مسائل ارائه دهند . آنگاه می توانید کل مجموعه را در وقتی مناسب گردهم بیاورید تا در باب بهترین ایده‌ها بحث کنید و روی ایده‌ها به‌توافق برسید .

روی یک قضیه تمرکز نمائید

طبق بخش اعظمی از پژوهش‌ها , هرچه از نگاه هنگامی یا این که فضایی یا این که اجتماعی از چیزی مسافت بگیرید , نگرش انتزاعی‌تری به آن پیدا خواهید کرد . بدین ذهنیت نظریه‌ی دگرتعبیری گفته می‌گردد . در فعالیت از راه و روش به دور , زمانی ازنظر فیزیکی با مجموعه‌ی مشکلات مسافت داشته باشید , نگرش انتزاعی‌تری به آنها پیدا می کنید .

احتمال دارد دیدگاه انتزاعی از نگاه اول مطلوب به‌نظر رسد . اگر کار را با دیدی کلی از زمینه آغاز فرمائید , میتوانید نکات بیشتری به‌یاد بیاورید . انتزاع می تواند به مقایسه‌ها و دیدگاه‌های بهتر منجر شود ; البته در این روش , ممکن است هرچه بیشتر از واقعیت دور گردید , احتمال شکستتان نیز بیشتر شود ; به‌همین‌دلیل , ایده‌پردازی برای بعضی افراد عمل دشواری است .

طو
گروهی از استادان دانش کده تگزاس برای برنامه‌ریزی ترم آینده در وضعیت دنیاگیری کووید ۱۹ , به دیدگاه‌هایی در زمینه ی طوفان مغزی از راه دور رسیده‌اند . در هفته‌های قبل , آن ها به سناریویی معلوم برای مخلوط کلاس‌های حضوری و آنلاین و هم معیارهایی مانند حداکثر اشغال کلاس‌ها و استعمال از ماسک‌های پارچه‌ای برای کارکنان و دانشجویان و کارکنان دیگر دست یافته‌اند .

هر هفته بیش تر از ۲۵۰ نفر درباره‌ی نمایش یادشده نظر می دهند و به مشکلات احتمالی آن اشاره می‌نمایند ; بنابراین , تعجب‌آور نیست در شرایطی‌که سناریو آموزشی دانشگاه با تغییراتی همراه شود . از‌آن‌جا‌که سناریو دانشگاه تعریف‌شده و معین است , اشخاص به مشکلات احتمالی آن می‌پندارند . برای مثال , یک کدام از مشکلات یافتن فضا برای دانشجویانی بود که بعد از کلاس‌های حضوری , کلاس آنلاین داشتند . این دانشجو یان برای کلاس‌های آنلاین بایستی کجا می‌نشستند؟

در روند طراحی تکراری , افراد بایستی از به عبارتی ابتدا تجربه‌ی عمل با اجزای طرح را به‌دست بیاورند . در حالتی‌که شخصی مهم بر تصمیم‌ها و طرح اولیه سماجت نماید , اعضای تیم به شرکت کردن بی‌میل می گردند ; ولی زمانی اشخاص از همان ابتدا اعمال تغییراتی در طرح را شاهد باشند , میتوانند به آن دارای تعهد بمانند و برای بهبودش کوشش کنند .

نوشته های مشابه

سفته دیجیتال به زودی ارائه می شود

مدیر جوان

17 دلیل که زنان رهبران بزرگی می باشند

مدیر جوان

معرفی کتاب هنر جنگیدن

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید