لوگو
خانه » لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟
کسب و کار

لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟

 

لوگو جذاب چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟

طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا کسب‌وکار محسوب می‌شود . مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد , عوامل مهم در تأثیرگذاری لوگو را شرح میدهد .

 

فکر کنید که به‌عنوان مدیریت بازاریابی در شرکتی ذهنی به‌نام Noxu شاغل می‌باشید . تولیدها این مجموعه , پازل‌های فکری هستند و مدیرعامل وظیفه‌ای برای انتخاب از میان دو لوگو بر عهده‌ی شما نهاده است . شما بایستی لوگویی را گزینش فرمایید که شایسته ترین برخورد را در رونمایی از محصولات داشته باشد .

طراحی لوگو

 

برای گزینش هر مورد از لوگوها می‌توان دلایلی منطقی اذعان کرد ; به‌عنوان نمونه گزینش لوگوی اولیه به‌معنای اهمیت به‌سادگی پباده سازی است و لوگوی سمت راست یعنی به طرح خویش جورچین متعهد مانده‌اید . درواقع با گزینش لوگوی سمت راست , گونه عمل و کالا خویش را هم به مخاطب نشان داده‌اید .

 

دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد مطالعه‌ای انجام بخشید تا به مدیران کسب‌وکار , راهکاری برای گزینش صحیح‌تر پباده سازی لوگوی ارائه نماید . بررسی لوگوهای توصیفی و غیرتوصیفی ( لوگوی سمت راست توصیفی و لوگوی سمت چپ غیرتوصیفی است ) قسمتی از مطالعه بود که تأثیرگذاری آنها را در موقعیت‌های مختلف بررسی می کرد . در مسیر تحقیق , لوگوی ۵۹۷ کمپانی بررسی شد .

 

آیا لوگو حقیقتا اهمیت دارد؟

 

بعضی اشخاص و چه بسا مدیران رده‌بالای کسب‌وکارها تصور مینمایند که تعیین لوگو برای شرکت فرایندی بیهوده است . دراین‌میان , برخی دیگر اعتقاد دارند که انتخاب طراحی مناسب به‌ دلایل متعدد اهمیت بالایی دارد . لوگویی که به‌خوبی طراحی شده باشد , مزیت‌های جانبی متعددی را برای برند به‌همراه دارد . از میان مزیت‌ها می‌توان به جذب علاقه‌ی مصرف‌کننده , تمایز از رقبا , ایجاد نام‌و‌نشان برای برند , تأثیرگذاری بر انتخاب‌های سرمایه‌گذار و درنهایت انتقال هدف و برنامه‌های برند اشاره نمود .

 

لوگو را می‌توان ابزاری همه‌جانبه و همیشگی برای ارتباط دانست که شاید در همه‌ی بخش‌های یک کسب‌وکار حضور خواهد داشت . لوگوها از بسته‌بندی محصولات , وب‌سایت , گزارش‌های رسمی و ساختمان شرکت تا کارت‌ ویزیت و چه بسا لباس‌های فرم کارکنان دیده میگردند . درنتیجه آن‌ها‌را می‌توان المان‌هایی از برند دانست که نسبتاً برای همه‌‌‌ی افراد مرتبط با آن نمایش داده میشوند . مشتریان , مهم‌ترین دسته‌ی آن افراد مرتبط هستند و درنتیجه لوگوی مناسب , اهمیت بالایی برای ارتباط خوب با آن‌ها دارد .

 

با اعتنا به اهمیت لوگو در موفقیت یا عدم موفقیت برند , خصوصیات طراحی آن اثر بالایی روی رفتار مشتری و کارایی برند دارد . به‌علاوه مطالعه‌های پیشین نشان می‌دهند که سادگی یا این که پیچیدگی طراحی لوگو روی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران هم تأثیر دارد . به‌علاوه تقارن یا عدم تقارن لوگو نیز روی تعادل برند تأثیرگذار است .

 

لوگوی توصیفی

لوگوی توصیفی به نوعی از لوگو گفته می‌شود که دارای المان‌های طراحی بصری یا متنی ( یا این که ترکیبی از هردو ) برای توضیح دادن مدل محصول یا سرویس برند است . به‌عنوان نمونه می‌توان به لوگو‌های گونه های شرکت‌های فعال در صنعت غذایی اشاره نمود که عموما المانی با پباده سازی خوراک دارند . اما لوگوی مک‌دونالد به‌عنوان یکی بزرگ‌ترین فعالان صنعت طعام , غیرتوصیفی است . لوگوی آنها المان‌های پباده سازی دارااست که هیچ توضیحی درباره‌ی محصول برند نمی‌دهد . در تصویر زیر لوگوهای سمت چپ توصیفی و لوگوهای سمت راست , غیرتوصیفی میباشند .

 

طراحی لوگو

 

در جلسه‌های طراحی لوگو عموما سؤال استفاده کردن یا این که نکردن از لوگوهای توصیفی به بحث نهاده می‌گردد . در سال‌های اخیر بسیاری از برندها لوگوی خود را بهینه‌سازی و بازطراحی کرده‌اند تا بیشتر به سمت پباده سازی توصیفی پیش بروند . درمقابل , بسیاری دیگر هم لوگوهای غیرتوصیفی را ترجیح می دهند . به‌عنوان مثال برند Dunkin کلمه‌ی Donuts و طرح فنجان قهوه را از لوگوی خویش حذف کرد و به‌سمت طراحی غیرتوصیفی رفت . درمقابل , برند Animal Planet با افزودن یک فیل به طراحی لوگو , هرچه بیشتر توصیفی شد . مطالعه‌ی HBR نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از برندها از طراحی توصیفی و ۶۰ درصد از طراحی غیرتوصیفی استفاده میکنند .

 

طراحی لوگو

 

مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد با شرایط و ضوابط خاص نشان داد که لوگوهای توصیفی بیش از لوگوهای دیگر روی درک مصرف‌کننده از برند تأثیر دارند . به‌علاوه می‌توان تأثیر آنها بر کارایی برند را نیز بیشتر دانست .

 

قدرت و مزیت لوگوی توصیفی

مطالعه‌ی HBR نشان میدهد که مصرف‌کننده با دیدن لوگوی توصیفی , کارایی آسان‌تری در پردازش تصویری آن خواهد داشت . درنتیجه فهم بازار برند برای وی آسان‌تر خواهد بود . به‌علاوه لوگوی توصیفی در مقایسه با انواع غیرتوصیفی مزیت‌های زیر را دارد :

 

اعتماد به برند را در ذهن مصرف‌کننده افزایش میدهد .

به اعتبارسنجی بهتر برند بوسیله مصرف‌کننده می‌انجامد .

تمایل به خرید را در مشتری افزایش می دهد .

سبب ارتقا بیشتر فروش برند می شود .

در یکی فرایند مطالعه , شرکت‌کننده‌ها در یک نظرسنجی به‌‌صورت تصادفی به دو تیم تقسیم شدند . به یکی‌از گروه‌ها لوگویی توصیفی از یک رستوران سوشی نمایش داده شد و گروه دیگر , لوگوی غیرتوصیفی از همان برند را مشاهده کردند . در کنار هر دو لوگو , ‌ توصیحی کوتاه از رستوران نوشته شده بود . شرکت‌کننده‌ها پس از خواندن متن توصیفی و مشاهده‌ی طراحی لوگو , نظرات خود را در مقیاس لیکرت ثبت کردند . نظرسنجی پیرامون تفکر شرکت‌کننده‌ها درباره ی اخلاقی بودن یا نبودن برند و علاقه‌ی آنها انجام شد . مقایسه‌ی نظر‌ شرکت‌کننده‌ها نشان داد که لوگوی توصیفی در حیث آنها اخلاقی‌تر بود و علاقه‌ی بیشتری نسبت به برند ساخت .

 

در بخش دیگری از تحقیق , یک دیتاست شامل ۴۲۳ برند B2C بررسی شد . برای ساختن دیتاست , اطلاعات مالی هر برند ( فروش خالص , هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه , دارایی‌های کل و موردها شبیه ) گرفته شد . بعد لوگوهای هر برند برای شرکت‌کننده‌ها در تحقیق ارسال شد تا توصیفی یا غیرتوصیفی بودن هر کدام را مشخص نمایند . اما ۱۳ مشخصه‌ی دیگر طراحی نیز از آنان پرسیده شد . از میان مشخصه‌ها می‌توان به تقارن , شکل کلی , رنگ و موارد دیگر اشاره نمود .

 

لوگو

 

با استفاده از تحلیل رگرسیون روی داده‌های دیتاست بالا , تأثیر لوگوی توصیفی یا این که غیرتوصیفی روی فروش خالص برند بررسی شد . اطلاعات مالی برندها و ۱۳ مشخصه‌ی طراحی مذکور , به‌عنوان پارامترهای کنترلی گزینش شدند . درنهایت نتایج نشان داد که یک لوگوی توصیفی نسبت به نمونه‌ی غیرتوصیفی تأثیر بیشتری روی فروش برند دارد .

 

نتایج آنالیز بالا روی ۱۷۴ استارتاپ نوپا بررسی شد . همین نتیجه ها برای استارتاپ‌ها هم صادق بود . لوگوی این استارتاپ‌ها با توضیح کالا به ۲ , ۶۳۰ نفر نمایش داده شد که نتایج نظرسنجی , نشان‌دهنده‌ی تمایل بیشتر خرید برای لوگو‌های توصیفی بود .

 

لوگوهای توصیفی بیش از انواع دیگر در جذب اعتماد مشتری موفق می باشند

مزایای استفاده از لوگوی توصیفی را نمی‌توان به همه‌ی برندها در انواع کسب‌وکارها تعمیم داد . کارشناسان هاروارد تأثیر طراحی توصیفی را برای برندهای شناخته‌شده و شناخته‌نشده به‌صورت مجزا بررسی کردند . نتایج نشان داد که لوگوی توصیفی برای هر دو دسته‌ی‌ برندهای مشهور یا غیر مشهور تأثیری مثبت دارد . ازطرفی مقیاس این تأثیر مثبت برای برندهای مشهور بسیار کوچک‌تر بود . درواقع مصرف‌کننده , آن برندها را می‌شناسد و از محصول و خدمات آنان اطلاع دارد . درنتیجه طراحی لوگو تأثیر کمتری روی وی خواهد داشت .

 

یکی‌از نتایج جالب مطالعه نشان داد که لوگوی توصیفی برای برندهایی با محصول ناراحت‌کننده یا مربوط به مفاهیم نه‌چندان خوشایند تأثیر منفی دارد . به‌عنوان نمونه شرکت‌های سازنده‌ی روغن پالم , سموم دافع حشره یا این که موردها شبیه با توضیح فرآورده و سرویس ها خویش در لوگو , مشتری را دفع می کنند . درواقع توضیح چنین محصولاتی تصور یک تجربه‌ی بد را در ذهن مصرف‌کننده ساخ

نوشته های مشابه

موسسه جهانی مک‌کینزی کرونا را با جنگ جهانی قیاس می کند

مدیر جوان

هوش مصنوعی به یاری کسب و کار ها می‌آید

مدیر جوان

ابزارهای بازاریابی اپل‌موزیک به روز رسانی شد

مدیر جوان

نظر خود را منتشر کنید